بررسی علل کم کاری سریال سازان در تلویزیون

دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما معتقد است کوچ سریال‌سازان از تلویزیون با به ثبات رسیدن "دستمزدهای نجومی" ادامه نخواهد یافت، اما برخی از سینماگران معتقدند که "کار" بیشتر در شبکه نمایش خانگی و چندگانگی "ممیزی‌" از دیگر علل این کوچ‌ها است.

بررسی علل کم کاری سریال سازان در تلویزیون
کدخبر : 1675
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

محمد صوفی دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما گفت: "یکی از علل هجوم سریال‌سازان و برنامه‌سازان به شبکه نمایش خانگی  دستمزدهای نجومی  است که متأسفانه با توجه به اعتباراتی که صدا و سیما دارد، نمی‌تواند آن هزینه‌ها را بپردازد."

مدت‌ها است که از "پولشویی" و "پول کثیف" اخلالگران اقتصادی به عنوان منشأ دستمزدهای نجومی در برخی از آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی نام برده می‌شود.

همین سال گذشته بود که یکی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی به خاطر متهم بودن سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده‌اش به مفاسد اقتصادی، در آستانه پخش توسط قوه قضائیه توقیف شد؛ این سرمایه‌گذار پیش از آن نیز همراه با یکی دیگر از محکومان مفاسد اقتصادی رخ داده در بانک سرمایه،  سریال "شهرزاد" را تهیه کرده بود.

پیش از این محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی "توفیق اجباری" به تسنیم گفته بود: "مواردی بوده که درِ باغِ سبزی به من نشان دادند که هرچه می‌خواهید در اختیارتان است، اما خوشبختانه من در چنین کارهایی که هرچه بخواهم بدهند حاضر نمی‌شوم. چرا که می‌دانم این یعنی در پشتِ آن کار خبری هست! با عدم ذکر نام می‌گویم پروژه‌های سنگینی پیشنهاد دادند که فلانی این کار را شروع کنیم، اما این‌طور کارها پشتش بخور بخور است. پروژه‌ای با 200 میلیارد تعریف می‌شود که از ابتدا معلوم است عده‌ای منتظرند آن پشت، کاری کنند."

او همچنین معتقد است "در شبکه نمایش خانگی رقم‌هایی داده شده که کل بازار تولید را متشنج و کار را حتی برای تهیه‌کنندگان خوب دشوار کرده است."

البته دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما، انبوه بودن برنامه‌های تولیدی شبکه نمایش خانگی را دیگر علت این کوچ می‌داند و می‌گوید: "وی‌او‌دی‌ها تازه تشکیل شد‌ه‌اند و برنامه‌های در حال ساخت آنها به میزان انبوهی رسیده است، از این رو به آن مدیوم‌ها هجوم برده‌اند، البته  این کوچ‌کردن‌ها عادی است و با به ثبات رسیدن قیمت‌ها، کوتاه مدت خواهد بود ."

جلیل سامان هم چندی پیش با اشاره به یکی از علل این کوچ به تسنیم گفته بود: به‌نظر من دلیل کوچ کردن‌ها، معیشتی نیست، چرا که کارگردانان، نویسندگان و تهیه‌کنندگان با پولی که از هرکدام (صداوسیما، سینما و نمایش خانگی) می‌گیرند می‌توانند زندگی‌شان را اداره کنند، شاید باعثِ این معضلات هم استانداردها و ممیزی‌های چندگانه باشد که میانِ‌ سریال‌های خانگی، تلویزیون و سینما وجود دارد. ارشاد یک ممیزی،‌ تلویزیون و نمایش خانگی هم ممیزی‌ها و استانداردهای خاصِ خودشان را دارند؛ یک‌دست نیستند؛ این معضل بزرگی است."

ممیزی‌ها برای صدور پروانه نمایش در حوزه نمایش خانگی به عهده "سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر" گذاشته شده است که این سازمان نیز آن را به کارگزاری‌های معتمد خود برون‌سپاری کرده است.

صوفی در گفت‌وگویش با تسنیم از ورود شورای نظارت بر صدا و سیما به موضوعات مربوط به "سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر" نیز خبر داد و گفت: "اصلاً وظیفه شورای نظارت بر صدا و سیما نظارت روی موضوع، اجرا، محتوا و مطالبی است که به بخش‌های مرتبط به صداوسیما برمی‌گردد، چه معاونت‌های صداوسیما و چه ساختارهای جدیدی مثل ساترا؛ البته این مدیوم به فراگیری رسانه ملی نیست و مطمئناً تفاوت‌های ماهوی هم در تولید و هم در نظارت‌هایشان وجود دارد."

او ابراز امیدواری کرد که ساترا با کار "جهادی" سریع و دقیق، ضوابط، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را ابلاغ و وی‌اودی‌ها را توجیه کند.

دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما گفت: "با این شرایط، آینده روشن‌تری برای ساخت آثار نمایشی در حوزه وی‌اودی‌ها و سازمان صداوسیما می‌بینم و فکر می‌کنم هم کیفیت آثار و هم نظارت بر آن‌ها بهتر شود.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه