مجریان با تجربه صدا و سیما گرد هم آمدند | گردهمایی مجریان قدیمی در کنار یکدیگر
پنجمین دورهمی «همپیشه» با حضور مجریان و برنامه سازان تلویزیون در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
پنجمین «همپیشه» با حضور جمعی از اعضای کانون فرهنگی مجریان رسانههای دیداری و برنامهسازان صدا و سیما، در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
گردانندگی پنجمین دورهمی هم پیشه برعهده نیما کرمی دبیر کانون مجریان رسانههای دیداری بود که در ابتدای برنامه محمد سلوکی رییس این کانون درباره دورهمی «هم پیشه» و اهداف برگزاری آن توضیحاتی ارائه کرد.
وی گفت: در این دورهها سعی بر آن است که هنرمندان صنوف تخصصی سینما و تلویزیون که با یکدیگر هم سو هستند، طی یک دورهمی دوستانه با هم دیداری داشته باشند، بیشتر آشنا شوند و بتوانند ارتباطات حرفهای خود را با یکدیگر محکمتر کنند.
سلوکی همچنین به مدیریت برگزاری این برنامه اشاره کرد و گفت: مدیریت این دورهمیها برعهده مریم پیرکاری از مجریان تلویزیون است که در حال حاضر مدیریت موسسه تصویرشهر که از مؤسسات زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری است را نیز برعهده دارد. که این همپیشهها با حمایت این موسسه در حال اجراست و تا کنون چهار دوره آن در مراکز مختلف فرهنگی و هنری تهران برگزار شده است.
در ادامه برنامه، علاوه بر پخش ویدئوهایی از سوابق برگزاری دورهمی «همپیشه» با صنوف مختلف سینما و تلویزیون، کلیپهایی نیز از اجراهای قدیمی برخی از مجریان تلویزیون چون گیتی خامنه، الهه رضایی، هرمز شجاییمهر و فرزاد حسنی به نمایش درآمد که این هنرمندان با مرور کوتاهی بر خاطرات اجراهای سالهای گذشته خودشان، از تفاوتهای کودکان دیروز و امروز و نحوه شاد کردن آنان سخن گفتند.
در این دورهمی صمیمانه که جمعی دیگر از هنرمندان و مجریان گروه کودک چون سارا روستاپور و مریم وطنپور نیز حضور داشتند، از دغدغه نیازهای کودکان، نوجوانان و خانوادههایشان در این روزها سخن گفتند. از اتفاقاتی که در اجتماع میافتد و علاقهمندیهایی که برای بچهها و خانوادهها وجود دارد.
گیتی خامنه، الهه رضایی، محمد سلوکی، نیما کرمی، فرزاد حسنی، محمود گبرلو، راحله امینیان، علی صدرنیا، مریم وطنپور، فریبا باقری، سونیا پوریامین، سارا روستاپور، پدرام کریمی، عبدالرضا امیراحمدی، فربد شکرایی، محمد قاسمی، غلامرضا احمدی، فاطمه بهداروند، امیر قمیشی، مهدی توتونچی، مبینا نصیری، رسول مجیدی، محیا اسناوندی، عباس طاهریان، علیرضا عینالو، فاطمه جعفرنیا، الهام حاتمی، محسن افشانی، میلاد اصلانی، حسین کربلایی طاهر، نیما تاجیک، نیما دلاوری، ابراهیم کمالی رئیس باغ موزه هنر ایرانی و فاطمه ناظر ماسوله رییس فرهنگسرای معرفت از میهمانان این دوره همپیشه بودند.
مجری کیست؟
اولین سوال ما در این مقاله این است که مجری کیست؟ وقتیکه واژه «مجری» و «مجریگری» به گوش شما میخورد، حتماً افراد و مصادیقی را در ذهنتان تصویر میکنید. ممکن است تصویری از احسان علیخانی، فرزاد جمشیدی، رضا رشیدپور، علی ضیا، نجمه جودکی یا عادل فردوسی پور در ذهنتان مجسم شود. یا اینکه حتماً وقتی در یک همایش، مراسم جشن یا هر عنوان دیگری شرکت میکنید یک خانم یا آقا را دیدهاید که بهعنوان مجری، مسئول شروع برنامه و اعلام بخشهای مختلف آن است.
بهطور مشخص میتوان مجری را مدیر و رهبر هدایت یک صحنه یا برنامه دانست که وظیفه ایجاد ارتباط بین مخاطب با برنامه را به عهده دارد و بامهارت خود در هدایت برنامه و حفظ ارتباط، پیام اصلی را به مخاطبان منتقل و حس خوب را در ایشان به وجود میآورد. این موضوع باعث میشود مخاطبان تا پایان مراسم، با برنامهها همراه شوند.
این مجری میتواند در قالب یک برنامه زنده یا برنامه ضبطی که از طریق تلویزیون یا رسانههای تصویری پخش میشود نقش ایفا کند یا اینکه بر روی یک صحنه مانند سالن همایشهای برج میلاد یا حتی پشت تریبون یک مدرسه به هنرنمایی بپردازد که به این نوع از اجرا، «اجرای صحنهای» میگویند.
مجری صحنه یا مجری تلویزیون میتواند یک از مهمترین عوامل جذب مخاطب و افزایش انرژی برنامه و همچنین باعث آبروی عوامل برگزاری مراسم یا تهیهکننده به شمار آید. درعینحال اگر از مهارت و توانایی کافی برخوردار نباشد میتواند یک برنامه با بخشهای قوی را بسیار ضعیف جلوه دهد و باعث شکست آن شود.
اینجاست که علت تفاوت حقالزحمه مجریان، مشخص میگردد؛ تفاوت حقالزحمه یک مجری حرفهای و باتجربه با یک مجری تازهکار!
پس اگر بتوانیم هرچه زودتر مسیر مهارتآموزی و رشد فردیمان را در این عرصه طی کنیم، موفقیتهای حرفهای و البته مالی بیشتری را به دست خواهیم آورد و اثربخشی بیشتری نیز خواهیم داشت. برای این کار باید اصولی را رعایت کنیم. اگر این اصول را نمی دانید در یکی از مقالات سایت موثرباش، هفت اصل از اصول مجری گری را توضیح داده ام که پیشنهاد می کنم آن را بخوانید.
استعداد ذاتی یا مهارتی اکتسابی؟
حال که درباره این سوال که « مجری کیست؟ » کمی توضیح دادیم، باید به این مساله بپردازیم که اصولاً مجری گری یک استعداد ذاتی است یا مهارتی اکتسابی؟ اگر منصفانه درباره مجریگری سخن بگوییم، موضوع استعداد ذاتی و مهارت اکتسابی را باید بهعنوان دو جزء جدانشدنی از هم در نظر بگیریم که نسبت آنها در آدمهای مختلف، متفاوت است.
برخی از نویسندگان کتابهای حوزه موفقیت مانند دارن هاردی میگویند نداشتن استعداد را میتوان با پشتکار و زحمت بیشتر جبران کرد. البته در این خصوص باید به واقعیتها نیز توجه کنیم.
برای مثال اگر شما صدای منحصربهفردی برای گویندگی نداشته باشید و صدای شما کاملاً معمولی باشد، با زحمت و پشتکار در حوزه فن بیان و استفاده از کلمات و جملات و خلاقیت در اجرا میتوانید این ضعف را جبران کنید. ولی اگر نهتنها صدای خوبی برای مجریگری نداشته باشید بلکه صدای شما بسیار نامناسب نیز باشد، احتمالاً در کسب موفقیت در حوزه مجریگری به نتیجه دلخواه نمیرسید.
این به آن معنی نیست که شما نمیتوانید انسان موفقی باشید. کسانی مثل استیون هاوکینگ[۱]، نیک وی آچیچ[۲] و امثال آنها، نمونههایی از انسانهایی هستند که در اوج معلولیت و ناتوانی جسمانی، به نقطه اوج موفقیت در حرفه اختصاصی خود و در سطح جهانی رسیدهاند.
پس اگر ملزومات و استعدادهایی که حتی با تلاش و پشتکار قابل جبران هستند را ندارید، حتماً عرصه دیگری وجود دارد که بتوانید در آن به شکوفایی رسیده و در اوج افتخار در آسمان زندگی خود پرواز کنید. چهبسا کسانی که استعداد مجری شدن ندارند اما نوازنده صحنه خوبی هستند و یا هماهنگکننده خوبی برای اجرا برنامهها میباشند و شاید هم نویسنده خوبی برای نوشتن متنهای مجریگری باشند.
خُب! برگردیم به موضوع بحث خودمان؛ بنابراین درمجموع اگر مانع جدی در خصوص مجری شدن نداشته باشید، کموزیادِ استعداد خود را میتوانید با همت و پشتکار جبران نمایید.
تعریفی از مفهوم “مهارت”
در موضوع مجریگری، بخش مربوط به مهارت نیز در جای خود اهمیت ویژهای دارد. قرار نیست به تعاریف علمی مهارت بپردازیم. در اینجا منظور من از مهارت، تکرار و تمرین یک توانایی است؛ بهگونهای که در ضمیر ناخودآگاه ما ملکه شده باشد و برای اجرای آن نیازی به فکر کردن نداشته باشیم و روان و بیدغدغه بتوانیم آن کار را انجام دهیم است؛ درست مثل مهارت رانندگی!
به کسانی که تازه گواهینامه گرفتهاند دقت کنید. حتی در هنگام رانندگی اگر با ایشان صحبت کنید به شما خواهد گفت: «با من حرف نزن، حواسم پرت میشود تصادف میکنیم.» اما وقتی بعد از یک سال رانندگی مداوم کنار او مینشینید، نهتنها با شما صحبت میکند، بلکه موج رادیو را نیز تغییر میدهد و به دیگران آدرس میدهد.
حتی با تلفن حرف میزند و گاهی اوقات که فکرش مشغول باشد، مسیر طولانی را طی میکند و اصلاً حواسش به مسیر نیست و در افکار خود غرق است؛ گاز، ترمز، دنده، بررسی آینهبغل و عقب، چراغراهنما و سایر موارد را بهصورت ناخودآگاه انجام میدهد و مشکلی هم پیش نمیآید.
این یعنی در رانندگی مهارت کسب کرده است. البته دقت داشته باشید که صحبت با تلفن همراه و برخی از کارهایی که خلاف قانون هستند را پشت فرمان خودرو انجام ندهید. چراکه حادثه یکبار اتفاق میافتد و همان یکبار کافی است که یکعمر انسان را دچار زحمت، معلولیت یا عذاب وجدان کند.
در پایان
در این مقاله آموختیم که مجری کیست؟ و با توضیحات بالا کاملاً روشن است که مجریگری یک مهارت است. هرچه بیشتر تمرین و تجربه و تکرار شود، تسلط ما بر آن بیشتر میشود و بهمرورزمان در آن رشد خواهیم کرد و کاملتر خواهیم شد./تسنیم