هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۰۳/۲۰؛ بارش‌های شدید محلی ادامه دارد

سازمان هواشناسی با اعلام تداوم بارش‌های شدید محلی برای برخی مناطق کشور هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی صادر کرد و از وقوع گردوخاک در استان‌های غرب خبر داد.

هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۰۳/۲۰؛ بارش‌های شدید محلی ادامه دارد
کدخبر : 26225
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز، یکشنبه، در برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در استان‌های واقع در شمال غرب، برخی مناطق غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های مرکزی زاگرس و دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی افزایش ابر، وزش باد شدید موقتی،‌ در برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز در شمال غرب، ارتفاعات مرکزی البرز و ارتفاعات مرکزی زاگرس در ساعات بعدازظهر و شب شرایط مذکور برقرار است.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شرایط برای وقوع گردوخاک در استان‌های غربی کشور مهیاست. طی 5 روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و گاهی گردوخاک روی می‌دهد.

هشدار بارش‌های محلی شدید

زمان پایان: یکشنبه 1403/03/20

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

هواشناسی

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/03/20: نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل.

اثر مخاطره: جاری‌شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین‌شهری، عدم‌اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع.

هشدار فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: چهارشنبه 1403/03/23

هواشناسی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/03/20: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان.

دوشنبه 1403/03/21: آذربایجان غربی، نیمه شمالی کردستان، زنجان، قزوین، نوار جنوبی استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل، شمال مرکزی.

سه‌شنبه 1403/03/22: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، قزوین، نیمه غربی تهران، البرز، مرکزی، قم، نیمه غربی اصفهان.

چهارشنبه 1403/03/23: اردبیل، نیمه شمالی استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری‌شدن روان‌آب، وزش باد نسبتاً شدید، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: عدم‌اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع.

آخرین اخبار هواشناسی

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه 1403/03/23

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/03/20: جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان.

دوشنبه 1403/03/21: کرمانشاه، کردستان، همدان، قزوین، قم، مرکزی، البرز، نیمه جنوبی تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی.

سه‌شنبه 1403/03/22: تهران، البرز، قزوین، مرکزی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه 1403/03/23: قم، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

اخبار هواشناسی

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم‌جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم‌پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی.

افزایش ابر و وزش باد شدید در ۷ استان | وقوع گرد و خاک از فردا در این بخش‌ها

سازمان هواشناسی از افزایش ابر، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ خبر داد.

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد امروز (یکشنبه) در برخی نقاط آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، همدان، مرکزی و قزوین، دوشنبه و سه‌شنبه در استان‌های واقع در شمال غرب، برخی نقاط غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های مرکزی زاگرس و دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی و چهارشنبه در شمال غرب، ارتفاعات مرکزی البرز و ارتفاعات مرکزی زاگرس در ساعات بعدازظهر و شب افزایش ابر، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

همچنین، دوشنبه و سه‌شنبه شرایط برای وقوع گرد و خاک در استان‌های غربی کشور مهیاست.

در ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و گاهی گرد و خاک رخ خواهد داد.

شدت بارش در نوار شمال غربی کشور سبب صدور هشدار نارنجی برای ۳ استان در روز یکشنبه (۲۰ خرداد) شده‌است.

کارشناس سازمان هواشناسی کشور با اعلام این خبر به همشهری گفت: «امروز یکشنبه (۲۰ خرداد) در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل هشدار نارنجی هواشناسی با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گرد و خاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ همراه است.»

کبری رفیعی افزود: «دوشنبه (۲۱ خرداد) در شمال غرب و مناطقی از غرب کشور و در استان‌های گیلان و قزوین در ساعات بعد از ظهر رگبار پراکنده و وزش باد رخ می دهد. سه‌شنبه (۲۲ خرداد) علاوه بر این مناطق، شرق گیلان، غرب مازندران و دامنه‌های جنوبی جنوبی البرز مرکزی، بخش‌هایی از چهارمحال و بختیاری، مرکزی و اصفهان هم بارندگی دارد. ۵ روز آینده نیز در مناطقی که گفته شد، بارش‌ها به شکل تگرگ نیز رخ می‌دهد.

به گفته رفیعی، دوشنبه (۲۱ خرداد) و سه‌شنبه (۲۲ خرداد) شرایط برای تشکیل گردوخاک در کشور عراق مهیا است و با توجه به این شرایط نفوذ گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در مناطقی از شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشور انتظار داریم.

در ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز امروز یکشنبه (۲۰ خرداد) مواج و متلاطم است.

برای تهران نیز افزایش وزش باد و افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود.

هشدار هواشناسی

افزایش دما در تهران به ۳۶ درجه

کارشناس سازمان هواشناسی از افزایش دمای هوای تهران به ۳۶ درجه سانتیگراد خبر داد.

فریبا گودرزی اظهار کرد: بارش‌های امروز در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل شدید خواهد بود و در این خصوص هشدار هواشناسی سطح نارنجی نیز صادر شده و ممکن است این بارش‌ها منجر به سیل آبی شدن مسیل‌ها و طغیانی شدن رودخانه‌ها شوند.

وی افزود: برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، وقوع گردوخاک در مناطق غربی کشور پیش‌بینی می‌شود و تا 5 روز آینده نیز نوار شرقی کشورمان به‌ویژه در منطقه زابل باد و گردوخاک را خواهد داشت.

وی در خصوص وضعیت هوا پایتخت گفت: تهران  برای امروز بعدازظهر وزش باد در مناطق غربی و جنوبی خواهد داشت و بیشینه دما در تهران به 36 درجه سانتیگراد خواهد رسید./همشهری

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه