هواشناسی | پیش بینی وضع هوا

پیش بینی هواشناسی:بارش پراکنده ادامه دارد | احتمال گرد و خاک در نوار غربی و جنوبی کشور

هواشناسی برای روز دوشنبه جوی آرام پیش بینی کرد.

پیش بینی هواشناسی:بارش پراکنده ادامه دارد | احتمال گرد و خاک در نوار غربی و جنوبی کشور
کدخبر : 26327
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گزارش سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که امروز دوشنبه (۲۸ خرداد) در بیشتر مناطق کشور جوی آرام حاکم است و بارش رگبار پراکنده و رعد و برق در ۶ استان پیش‌بینی می‌شود.در ادامه با اخبار هواشناسی همراه ما باشید.

 کارشناس سازمان هواشناسی کشور با اعلام این خبر گفت: «دوشنبه (۲۸ خرداد) در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و دامنه‌های البرز در استان مازندران، شرق تهران و غرب سمنان بارش‌های رگباری ادامه دارد.»

کارشناس هواشناسی کبری رفیعی افزود: «روزهای سه‌شنبه (۲۹ خرداد) و چهارشنبه (۳۰ خرداد) علاوه بر این مناطق در شمال آذربایجان غربی و استان‌های زنجان، قزوین، بخش‌هایی از همدان، استان مرکزی و غرب اصفهان گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.»

کارشناس هواشناسی رفیعی ادامه داد: «علاوه بر بارش‌ها، با توجه به اینکه یک توده گرد و خاکی در کشور عراق تشکیل شده، احتمال نفوذ این توده به استان‌های غربی و جنوب غربی کشور نیز وجود دارد. همچنین طی ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید رخ می‌دهد که سبب خیزش گردوخاک و کاهش دید خواهد شد.»

اخبار هواشناسی

آب‌های شرقی دریای عمان طی ۳ روز آینده مواج و متلاطم است.

آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری و در ساعات بعد از ظهر و شب ابری، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید به‌ویژه در نیمه شمالی و ارتفاعات و وزش باد شدید تا خیلی شدید گاهی با گرد و خاک در نیمه جنوبی و مناطق غربی استان مورد انتظار است.

نوسانات دمایی تهران نیز بین ۲۷ و ۳۷ درجه سانتی‌گراد است.

کدام استان ها هشدار نارنجی بارندگی گرفتند؟

گزارش سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد امروز یکشنبه (۲۷ خرداد) مناطقی از شمال غرب و دامنه‌های شمالی البرز، استان‌های سمنان، تهران، البرز، کردستان، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، یزد، شمال فارس و کرمان در ساعات عصر رگبار رعد وبرق و وزش باد شدید را دارند.

هواشناسی

کارشناس سازمان هواشناسی کشور با اعلام این خبر به همشهری گفت: «هشدار نارنجی امروز یکشنبه (۲۷ خرداد) برای ۱۵ استان صادر شده‌است. نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال زنجان، شمال همدان، شمال مرکزی، جنوب و غرب قم، شمال غرب اصفهان، شمال خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، مازندران،، سمنان و تهران شامل این هشدار هستند.»

مخاطرات هشدار نارنجی شامل جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جادهای کوهستانی و گردنه‌ها و رخداد تگرگ است.

کبری رفیعی افزود: «دوشنبه (۲۸ خرداد) جوی آرام در بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود که این شرایط سبب افزایش نسبی دما می‌شود. دوشنبه (۲۸ خرداد) در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران و تهران رگبار و رعد وبرق رخ می‌دهد.»

افزایش وزش باد نیز در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل پیش‌بینی می‌شود که سبب خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت دید می‌شود.

تهران نیز با افزایش ابر در ساعات عصرگاهی، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و احتمال خیزش گرد و خاک همراه است. نوسانات دمایی تهران بین ۳۱ و ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.

اخبار هواشناسی

برخی افراد از پیش‌بینی‌های هواشناسی انتظارات غیرواقعی دارند​

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: برخی افراد از پیش‌بینی‌های فصلی سازمان هواشناسی انتظارات غیرواقعی دارند.

احد وظیفه اظهار کرد: نخستین مصوبه اجرایی کارگروه پیش بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور تصویب و مقرر شد تا چارچوب خدمات اقلیمی سازمان جهانی هواشناسی در ایران عملیاتی شود.

وی ادامه داد:  این چارچوب ملی تلاش می کند ضمن تولید محصولات کاربردی در حوزه اقلیم و پیش بینی های اقلیمی، هماهنگی، همکاری و ارتباط مستمر با نهادهای مختلف مرتبط با اقلیم ایجاد کند تا در مدیریت های مرتبط با این حوزه به ویژه در شرایط حساس، تصمیم گیری ها و اقدامات صحیح و به موقعی انجام شود.

وی افزود: سالهاست سازمان هواشناسی کشور در حوزه تولید محصولات اقلیمی به ویژه پیش‌بینی‌های فصلی فعالیت دارد و از نظر صحت پیش بینی های فصلی نیز موفقیت های خوبی به‌دست آورده است.

اخبار هواشناسی

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه برخی از پیش‌بینی‌های فصلی انتظاراتی زیاد و غیرواقعی دارند، تصریح کرد: بسیاری از پیش بینی های فصلی سازمان همان انتظاری را که از پیش بینی های کوتاه مدت می رود، دارند که این نادرست است و در کل دنیا نیز چنین پیشرفتی بدست نیامده است.

وظیفه ادامه داد: نباید انتظارات دقت پیش‌بینی‌های دو هفته‌ای، ماهانه و فصلی به اندازه پیش بینی های کوتاه مدت و پنج روزه باشد چراکه در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.پیش بینی های کوتاه مدت و بلند مدت جایگاه ملی در مدیریت کلان کشور به ویژه در حوزه های  انرژی، مدیریت منابع آب، بهداشت و سلامت و.... پیدا کرده است و بسیاری آن ها را محور تصمیم گیری های خود قرار می دهند.

وی با تشریح وظایف و ساختار کارگروه پیش بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور،‌ گفت: مقرر شد زیرساخت های جدیدی برای تحول در ارائه خدمات اقلیمی سازمان هواشناسی در سال جاری تامین شود. کارگروه پیش بینی فصلی یک گروه کاری کارشناسی برای سیاست گذاری و کمک به اجرا سیاست های اقلیمی سازمان هواشناسی کشور است که دو سال قبل با ابتکار مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تشکیل شد./همشهری آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه