قیمت دلار | قیمت دلار در بازار | قیمت دلار امروز

خبر مهم از قیمت دلار در معاملات امروز 28 شهریور | حتما بخوانید

قیمت دلار را در ادامه بخوانید.

خبر مهم از قیمت دلار در معاملات امروز 28 شهریور | حتما بخوانید
کدخبر : 26651
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، به تازگی بر ضرورت اجرای سیاست‌های ارزی و کاهش تعداد نرخ‌های ارزی موجود تاکید کرده است. او اعلام کرده که دولت چهاردهم در برنامه‌های اقتصادی خود، به رفع مشکل ناترازی بانک‌ها، تأمین کسری بودجه و کنترل تورم اولویت داده است. سوال این است که آیا در شرایط پیچیده و سخت اقتصاد ایران، امکان یکسال‌سازی نرخ ارز وجود دارد؟

در همین خصوص اصغر سمیعی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط برای یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم است؟ می‌گوید: قدیمی‌ها می‌گفتند: جلوی ضرر از هر کجا گرفته شود، منفعت حاصل می‌شود. بنابراین وقتی ثابت شده و قریب به اتفاق اقتصاد خوانده‌ها اعتقاد پیدا کرده‌اند که یک امری برای کشور و ملت زیان‌آور است و به مردم آسیب می‌زند، جلوگیری از آن کار عین صواب و کاری صحیح خواهد بود، زمان آن‌هم هرچه زودتر باشد، بهتر خواهد بود.…

وی می‌افزاید: البته چگونگی انجام آن می‌تواند محل بحث و تبادل‌نظر باشد. به نظر حقیر اقتصاد کشور در حال حاضر گرفتار برخی مشکلات از جمله چند نرخی بودن قیمت ارز است که اگر برای رفع این مشکلات گوناگون همزمان اقدام شود، کار سهل‌تر و مفیدتر انجام می‌گیرد.

رییس اسبق کانون صرافان تصریح می‌کند: هر یک از اصلاحات که در هر مورد انجام شود، درست است که خودش سختی‌هایی را به مردم و مجریان طرح تحمیل می‌کند، ولی در عین زمان کار را برای جراحی قسمت‌های دیگر آسان‌تر می‌کند و به نوعی کمک‌کننده خواهد بود.

سمیعی با ذکر مثالی عنوان می‌کند: سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار بابت یارانه انرژی در کشور پرداخت می‌شود، اگر بشود این بار از دوش دولت یا بخوانید ملت، برداشته شود، همزمان تقریبا رقم کسری بودجه به صفر نزدیک می‌شود و در این صورت نیاز به چاپ و خلق پول نخواهد بود و بنابراین نرخ تورم به شدت کاهشی خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در این صورت روند رشد قیمت‌ها و از جمله ارز هم متوقف می‌شود و کار برای یکسان‌سازی آن بسیار ساده‌تر، ولی اگر بخواهیم فقط روی یکسان‌سازی نرخ ارز تمرکز کنیم و به رشد نرخ تورم و رشد نرخ بیکاری و ناترازی‌ها و ... اعتنا نکنیم، کار سخت می‌شود و هر مقدار هم تلاش کنیم، باز ممکن است همان کار یکسان‌سازی هم از دست برود.

این کارشناس اقتصادی متذکر می‌شود: اگر مثلا در یک کشتی ۱۰ حفره بزرگ و کوچک ایجاد شده باشد، اگر همه تمرکزها و توجه ها متوجه ترمیم یکی از حفره‌ها باشد و به بقیه توجهی نشود، نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه به زودی حفره‌های دیگر بزرگ‌تر می‌شوند و با فشار بیشتری آب را به داخل کشتی می‌آورند.

وی در ادامه می‌گوید: به نظر من نه‌تنها زمان برای یکسان‌سازی نرخ ارز فرا رسیده، بلکه یک روز و یک ساعت هم نباید از دست برود، ولی لازم است که همزمان اصلاحات دیگر هم صورت بگیرد، از جمله واقعی شدن خیلی از قیمت‌ها مخصوصا حامل‌های انرژی که راه‌حل آن هم برای اینکه کمترین آسیب را به مردم برساند وجود دارد، و دیگر رفع خیلی از ناترازی ‌ها از جمله ناترازی بانک‌ها، و دیگر برداشتن هرگونه یارانه غیرهدفمند به جز سه موردی که قبلا هم گفته بودم "آموزش و پرورش بهداشت و درمان" و "امنیت و قضاوت " آن هم به صورت شفاف.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه