4 علت ورم کردن شکم ؛ روش های درمان ورم شکم

اختلال گوارشی رایج و آزاردهنده ورم شکم، برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد.

4 علت ورم کردن شکم ؛ روش های درمان ورم شکم
کدخبر : 26552
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

از یک نفخ ساده گرفته تا بیماری‌های جدی‌تر مانند بیماری‌های کبدی، هر کدام باعث تورم شکم می‌شوند. انواع ورم شکم دلایل مختلفی مانند نقص در عملکرد دستگاه گوارش دارد. شدت ورم شکم هم در تعیین میزان جدیت بیماری، موثر است.

علائم همراه با ورم شکم گسترده هستند و می‌توانند شامل درد شکمی، نفخ، یبوست، اسهال، بادکردن شکم و… باشند. این علائم اغلب به دلیل بیماری‌های دستگاه گوارش بروز می‌کنند.

در این میان نقش کبد در بدن به‌عنوان یک عضو حیاتی بسیار مهم است. کبد وظایفی از جمله هضم و جذب مواد غذایی، سم‌زدایی، تولید پروتئین‌ها و… را برعهده دارد. یکی از علائم بیماری‌های کبدی، تورم شکم است. مشکلات گوارشی عملکرد این عضو را مختل کرده و در تجمع مایعات و بزرگ کردن شکم نقش دارند.

 

علت ورم شکم چیست؟

ورم شکم به دلیل بارداری یا احتباس گاز، مدفوع، مایعات و چربی در شکم رخ می‌دهد. احتباس این مواد در دستگاه گوارش دلایل متعددی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‎کنیم:

  • تغذیه؛ مانند مصرف غذاهای نفاخ، عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به گلوتن
  • اختلالات گوارشی؛ مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، زخم معده، زخم دوازدهه، فلج جزئی معده (گاستروپازیس) و یبوست
  • اختلالات مربوط به بانوان؛ مانند بارداری و تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی

دلایل دیگری مانند مصرف برخی داروها، وجود تومور، عفونت، بیماری‌های کبدی، بیماری‌های قلبی و استرس هم ممکن است باعث بادکردن و ورم شکم شوند.

علاوه‌بر این، مشکلات ادراری و فتق روده هم باعث ایجاد برآمدگی در زیر شکم می‌شود.

ارتباط تغذیه و ورم شکم

تغذیه نامناسب، یکی از دلایل اصلی ورم شکم و معده است. انتخاب‌های غذایی نادرست باعث تولید گاز، نفخ، التهاب و سایر مشکلات گوارشی می‌شوند. مواد غذایی مانند حبوبات، سبزی‌های خام و غلات اگرچه برای سلامتی مفید هستند؛ اما نفخ شکم ایجاد می‌کنند. نوشابه‌های گازدار، غذاهای چرب و سرخ شده به دلیل هضم طولانی‌تر و تحریک تولید اسید معده، تورم شکم را به همراه دارند. همچنین، افرادی که به لاکتوز، گلوتن یا ادویه‌های تند حساسیت دارند، با مصرف غذاهای حاوی این مواد دچار ورم شکم خواهند شد. رعایت رژیم غذایی سالم در افرادی که دچار ورم معده مزمن هستند ضروری است.

نفخ مداوم، می‌تواند به دلیل تکرار انجام یک سری عادت‌های نادرست باشد. این نوع نفخ، نشان‌دهنده‌ی یک مشکل یا چندین مشکل در سلامتی‌ دستگاه گوارش شما خواهد بود. سریع غذا خوردن یا حتی خوردن غذاهای محرک ایجاد گاز توسط باکتری‌های روده، مصرف زیاد غذاهای تولیدکننده گاز مثل حبوبات از این دست عادت‌های ناسالم هستند. این عادت‌ها، باعث تشدید عارضه نفخ شکم و معده می‌شوند.

ورم شکم به دلیل سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، از شایع‌ترین اختلالات گوارشی جهان بوده که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سندرم با علائمی مانند درد شکمی، نفخ و تغییر در الگوی دفع مدفوع همراه است. به‌طوری‌که، در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می‌کند.

بادکردن شکم به دلیل بیماری کرون

بیماری کرون یکی از بیماری‌های التهابی روده است که باعث ایجاد التهاب در هر قسمتی از دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد می‌شود. یکی از علائم شایع این بیماری، ورم شکم است. این تورم و بزرگ شدن شکم در افراد مبتلا به کرون معمولا به دلیل تجمع گاز، احتباس مایعات، باریک شدن روده و تشکیل فیستول رخ می‌دهد. فیستول‌ها تونل‌هایی هستند که به‌طور غیرطبیعی بین روده و سایر اندام‌ها یا پوست ایجاد می‌شوند. این فیستول‌ها باعث عفونت و التهاب شده که نتیجه آن ورم شکم است.

ورم شکم به دلیل بیماری کولیت

کولیت نوعی بیماری التهابی روده است که باعث التهاب و زخم در پوشش داخلی روده بزرگ می‌شود. ورم و بادکردن شکم در افراد مبتلا به کولیت رایج است.  کولیت روده هم مانند کرون باعث التهاب، تجمع گاز و باریک شدن روده می‌شود که از دلایل اصلی ورم شکم به شمار می‌آیند. اسهال مکرر یکی از علائم شایع کولیت است که بدن را دچار بی‌آبی می‌کند. دهیدراته شدن بدن و ازدست‌دادن الکترولیت‌ها در نتیجه اسهال، باعث تورم شکم خواهد شد.

چگونه ورم شکم درمان می‌شود؟

درمان ورم شکم به علت آن بستگی دارد. اگر این تورم ناشی از غذاهای نفاخ یا حساسیت‌های غذایی باشد، برای کنترل آن باید اصلاحاتی در رژیم غذایی فرد صورت بگیرد. یکی دیگر از درمان‌های خانگی و ساده، تغییر سبک زندگی است. در بسیاری از موارد با ورزش منظم و مدیریت استرس می‌توان به‌راحتی ورم شکم و عوارض آن‌ را رفع کرد. در موارد جدی‌تر شاید نیاز به درمان دارویی وجود داشته باشد که در صورت تشخیص پزشک، تجویز خواهد شد.

متخصص گوارش و کبد پزشکی است که به بررسی مشکلات و بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و کبد می‌پردازد. پزشکان متخصص در حیطه گوارش به مشکلات اندام‌هایی توجه دارند که در فرایند بلع و دفع کاربرد پیدا می‌کنند. سیستم صفراوی بدن هم که صفرا و آنزیم‌های گوارشی را به روده‌ها می‌رساند، از سوی دکتر گوارش و کبد مورد مطالعه قرار می‌گیرد. پزشکان با تخصص در این زمینه، امکان استفاده از روش‌های متنوعی مانند کولونوسکوپی جهت تشخیص وضعیت بیماران را پیدا می‌کنند. با آگاهی از اینکه تخصص گوارش چیست و چه حیطه‌هایی را پوشش می‌دهد، در زمان بروز مشکلات مربوط به آن می‌توانید به‌موقع به متخصص مراجعه کنید. شما می‌توانید برای گرفتن نوبت از بهترین دکترهای گوارش و کبد به سایت دکتردکتر(https://drdr.ir/search/expertise-78/) مراجعه نمایید.

تغذیه برای کنترل ورم شکم

رعایت یک رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب نقش مهمی در کنترل و کاهش ورم شکم ایفا می‌کند. اصول کلی تغذیه برای کاهش ورم شکم و معده شامل موارد زیر می‌شود:

  • مصرف فیبر کافی؛ باعث بهبود عملکرد روده و جلوگیری از یبوست می‌شود. غذاهای غنی از فیبر شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، حبوبات و آجیل هستند.
  • مصرف پروبیوتیک‌ها؛ به بهبود هضم و کاهش نفخ کمک می‌کنند. ماست پروبیوتیک و کفیر منابع خوبی از پروبیوتیک‌ها هستند.
  • نوشیدن آب به‌اندازه کافی؛ باعث هضم بهتر غذا و رفع یبوست می‌شود.
  • مصرف غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان؛ به کاهش التهاب کمک می‌کنند. غذاهایی مانند میوه‌های توت‌فرنگی، بلوبری، زغال‌اخته، سبزی‌های دارای برگ سبز و آجیل سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند.
  • جویدن کامل غذا؛ به هضم بهتر آن کمک کرده و از نفخ جلوگیری می‌کند.

توجه داشته باشید که اگر دلیل تورم، افزایش اسید معده باشد، نوشیدن آب و مایعات ممکن است باعث تشدید درد شود. به همین دلیل تشخیص دقیق توسط پزشک پیش از اقدام به درمان ضروری است.

برای درمان ورم شکم باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان ورم شکم به دکتر گوارش مراجعه کنید. متخصص گوارش تخصص کافی در زمینه بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله معده، روده‌ها و کبد دارند. هنگام مراجعه به پزشک علائم همراه با ورم شکم را کاملا برای او شرح دهید. پزشک با بررسی دقیق علائم، انجام آزمایش‌های لازم و بررسی سابقه پزشکی، علت دقیق بادکردن شکم را تشخیص می‌دهد و درمان مناسب را تجویز می‌کند.

اگر با مشکلات گوارشی یا کبدی روبرو هستید، مراجعه به یک متخصص گوارش و کبد ضروری است. این پزشکان با تجربه و دانش خود به شما کمک می‌کنند تا بهترین روش درمان را انتخاب کنید و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید. برای دریافت مشاوره و درمان از دکتر گوارش و کبد، می‌توانید به راحتی از طریق سامانه نوبت‌دهی آنلاین دکتردکتر(drdr.ir) نوبت خود را رزرو کنید. این سامانه امکان نوبت‌گیری سریع و آسان را فراهم می‌کند و شما را به متخصصان برتر در این زمینه متصل می‌کند. همین حالا نوبت خود را رزرو کنید و از خدمات حرفه‌ای ما بهره‌مند شوید!

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه