قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز در بازار

قیمت مرغ امروز ناراحت کننده شد | قیمت مرغ امروز به چند رسید؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با توجه به روند مساعد تولید و جوجه‌ریزی ماه‌های اخیر، ذخایر مرغ به میزان کافی است.

قیمت مرغ امروز ناراحت کننده شد | قیمت مرغ امروز به چند رسید؟
کدخبر : 21075
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت مرغ طی چند ماه گذشته افزایشی بود. قیمت مرغ در بازار با نوسان همراه است. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه روند صعودی به خود گرفت. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت موثر گران شد. قیمت مرغ امروز را در ادامه می خوانیم.  قیمت مرغ در روزهای اخیر تغییر چندانی نسبت به روزهای گذشته نداشته است و به گفته بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاهها همچنان مشکل کمبود مرغ در بازار وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با توجه به روند مساعد تولید و جوجه‌ریزی ماه‌های اخیر، ذخایر مرغ به میزان کافی است.

او نرخ هر کیلو ران مرغ را ۷۸ هزار تومان، سینه مرغ ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تومان و فیله مرغ را ۱۹۰ هزار تومان اعلام کرد.

یوسف خانی وضعیت تولید مرغ را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: طی ماه‌های اخیر میزان جوجه‌ریزی‌ها افزایش پیدا کرده که همین امر منجر به عرضه مرغ با نرخ مصوب در بازار شده است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با بیان اینکه ذخایر مرغ به میزان کافی است، گفت: بنابر آمار ماهانه حداقل ۱۸۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که با احتساب مصرف داخل مشکلی در توزیع نداریم.

او از توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن مرغ در تهران خبر داد و گفت: با توجه به روند مناسب تولید، کمبودی در عرضه مرغ نداریم.

پرویز فروغی دبیر کانون پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به نیاز داخل، ماهانه ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی مورد نیاز کشور است. به گفته وی، بنابر برنامه وزارت جهاد، ماهانه ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی باید صورت گیرد که این حجم جوجه‌ریزی منجر به زیان مرغداران و خروج تعدادی از چرخه تولید می‌شود.

فروغی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، افزود: با توجه به جوجه‌ریزی‌های اخیر، مشکلی در تولید مرغ نداریم. دبیرکانون پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نرخ کنونی هر کیلو مرغ زنده را ۵۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت تمام‌شده، نرخ‌ منطقی هر کیلو مرغ بالای ۶۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای اصلاح قیمت مرغ ندارد، افزود: با افزایش حجم جوجه‌ریزی‌ها، مازاد تولید به حدی خواهد رسید که قیمت به کمتر از نرخ مصوب می‌رسد.

با توجه به مشکلاتی که در ادامه بدان پرداخته شده است، دور نیست که بهای تمام‌شده محصول تولیدشده (گوشت مرغ) در کشور، از قیمت فروش محصول سایر کشورها فزونی گیرد و سیاستگذار به‌جای پرداختن به علت مشکل، نسبت به واردات گوشت مرغ ارزان از همسایگان اقدام کند  و این سیکل معیوب باعث تضعیف بیش از پیش این صنعت شود.

در همین راستا انوشیروان کریمی‌زند، مدیر توسعه کسب و کار شرکت سپیدماکیان پاسخگوی سوالات ما حول چالش‌های  عرضه و تقاضای مرغ گوشتی بوده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان  و فعالان حوزه مرغ گوشتی توسعه نژاد لاین بومی‌ یک اشتباه استراتژیک بوده است. نگاه شما به این موضوع چیست؟

بنده هم همسو با کارشناسان ایمان دارم یکی از این اشتباهات استراتژیک، سرمایه‌گذاری برای توسعه نژاد لاین بومی‌(آرین) بوده است که همچون بسیاری دیگر از سیاست‌ها به‌جای آنکه از طریق ارتقای عملکرد نژاد و نیز جلب نظر مرغداران با سیاست‌های حمایتی همراه باشد، از سیاست‌های دستوری استفاده شده است که تجربه این موضوع در صنایع دیگر نظیر خودرو نشان داده است که عملا نتیجه عکس داده  و به کاهش رقابت‌پذیری تولیدکننده ایرانی در عرصه جهانی و پسرفت صنعت در عرصه داخلی منجر شده است. همچنین فضای حمایتی ایجادشده برای این نژاد نیز به‌دلیل عدم اقبال مرغداران داخلی برای جوجه‌ریزی که ناشی از عملکرد ضعیف آن در مقایسه با سایر نژادهاست، به فضایی برای ایجاد رانت و تقلب تبدیل شده است و روزی نیست که اخباری در خصوص خرید و فروش صوری جوجه آرین برای سوءاستفاده از حمایت‌ها یا مخلوط کردن جوجه نژادهای دیگر با نژاد آرین و فروش آن با عنوان نژاد خارجی در این صنعت شنیده نشود.

 پیشنهاد فوری برای اصلاح وضع موجود قیمت مرغ چیست؟

در این حوزه پیشنهاد می‌شود  سیاستگذاران مرتبط با درس گرفتن از سرنوشت صنعت خودرو و تمام صنایعی که با ایجاد انحصار و شعار حمایت تولید داخل، بدون رقیب به حال خود رها شده‌اند، احیای نژاد بومی ‌را فارغ از تمام مسائل سیاسی، با نگاه کارشناسی بررسی کنند و با اتخاذ سیاست‌های حمایتی به‌جای اجبار، مرغداران را ترغیب کنند تا ضمن استفاده از نژاد آرین در کنار سایر نژادها، از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند. از سوی دیگر تحقیق و توسعه در نژاد آرین باید شتاب بیشتری بگیرد تا عقب‌ماندگی خود را جبران کند و افزایش سهم این نژاد متناسب با پیشرفت در این حوزه باشد.

در ادامه همین مبحث برخی فعالان اشتباه دیگر را که مرتبا در فضای سیاستی کشور تکرار می‌شود،  اشتباه در برنامه‌ریزی واردات نهاده‌های تولید می‌دانند. نگاه شما به این موضوع چیست؟

در وهله اول باید گفت ابزارهای واردات نها‌ده‌های دامی‌ کامل در دست حاکمیت است، اما  نداشتن شناخت مناسب از نیازمندی‌های صنعت، مشکلات تامین ارز و تغییر مکرر مدیران مربوطه، مرتبا صنعت را با بحران و کمبود روبه‌رو ساخته است. مرور اخبار چندسال گذشته که این نهاده‌ها در زمره مشمولان ارز ترجیحی قرار گرفتند، نشان می‌دهد همواره کمبود ذرت یا کنجاله سویا ریسک زیادی بر این صنعت تحمیل کرده است و از سوی دیگر بازار سیاه این محصولات  داغ‌تر شده  است. جای تعجب است که انتظار می‌رود که مرغدار نهاده‌های تولید خود را یک تا دو ماه بعد از فروش محصول خود تحویل بگیرد و بازار سیاهی در این خصوص وجود نداشته باشد.

از سوی دیگر ایجاد انحصار واردات نهاده‌ها برای شرکت‌های خاص از طریق وضع قوانین و مقررات و همچنین ایجاد موانع برای سایر واردکنندگان، باعث شده است کیفیت نهاده‌های وارد‌شده مطابق انتظار مرغداران نباشد و زیان سنگینی به آنان وارد سازد. همچنین اختلاف قیمت فاحش بین قیمت سهمیه‌ای و بازار آزاد، جذابیت برای هرگونه تقلب و کم‌فروشی را برای واردکنندگان ایجاد کرده است. حال آنکه اگر خود تولیدکنندگان در قالب زنجیره‌ها یا اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط می‌توانستند به واردات بپردازند یا مستقیما با واردکنندگان قرارداد امضا کنند، می‌توانستند از این تبعات جلوگیری کنند.

راه‌حل این معضل چیست؟

راه‌حل این مشکل این است که دولت خود را ملزم به تامین و تخصیص ارز برای همه واردکنندگان واجد شرایط بداند و این تخصیص ارز در زمان ثبت سفارش اتفاق افتد و نه در زمان تخلیه بار در گمرک. این موضوع باعث می‌شود تا تمامی ‌تولیدکنندگان بزرگ و اتحادیه و انجمن‌های مرتبط بتوانند نسبت به واردات نهاده‌های تولید اقدام کنند. از سوی دیگر هرگونه سهمیه‌بندی، محدودیت و قیمت‌گذاری در واردات نهاده‌ها برداشته شود تا بازار با مکانیزم‌های طبیعی خود به تعادل برسد.

یکی دیگر از اشتباهات تصمیم‌گیران این حوزه، پافشاری روی سیاست قیمت‌گذاری دستوری است‌. نگاه شما به این موضوع چیست؟

قیمت دستوری باعث شده  هرگونه توسعه و نوسازی در این صنعت توجیه اقتصادی خود را از دست بدهد. اگرچه تصمیم‌گیران تلاش می‌کنند با این کار محصول پروتئینی ارزان به‌دست مصرف‌کننده برسانند، اما تجربه نشان داده است بیشتر دلالان و واسطه‌ها از این یارانه پنهان سود می‌برند و مصرف‌کننده و تولیدکننده هر دو از شرایط موجود ناراضی هستند. تا قبل از اتخاذ این تصمیم (سیاستگذاری دستوری)، قیمت گوشت مرغ براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شد و در صورت بروز هرگونه کمبود یا مازاد در صنعت، براساس اصول اقتصاد آزاد، عرضه و تقاضا خود را برای رسیدن به قیمت تعادلی تنظیم می‌کردند، اما در شرایط فعلی قیمت مصوب با درنظر گرفتن سود حداقلی برای تولیدکننده تعیین می‌شود، اما در زمان افت بازار تولیدکننده به حال خود رها و این موضوع باعث ریسک بالا در صنعت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه