قیمت طلا | قیمت طلا امروز در بازار

قیمت طلا دست خریداران را از پشت بست | قیمت طلا امروز به چند رسید؟

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۱۹۸۱ دلار و ۴۷ سنت رسید.

قیمت طلا دست خریداران را از پشت بست | قیمت طلا امروز به چند رسید؟
کدخبر : 21461
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت طلا در بازار تغییر کرد. قیمت طلا در آخرین روز هفته تحت تاثیر عوامل مختلف افزایش یافت. قیمت طلا با توجه به نرخ جهانی طلا تعیین می شود. قیمت طلا در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد. جزئیات قیمت طلا  امروز را در ادامه بخوانید.

قیمت طلا

بروزرسانی: دوشنبه 29 آبان

عنوان نرخ قیمت (ریال)

طلای 18 عیار / 750 24,269,000

طلای ۲۴ عیار 32,358,000

طلای 18 عیار / 740 23,945,000

طلای دست دوم 23,945,040

آبشده کمتر از کیلو 105,140,000

مثقال طلا 105,060,000

انس طلا 1,980.87

قیمت سکه

سکه امامی تک فروشی 289,960,000

سکه بهار آزادی تک فروشی 254,950,000

نیم سکه تک فروشی 151,600,000

ربع سکه تک فروشی 101,400,000

سکه گرمی تک فروشی 57,200,000

تمام سکه (قبل 86) 253,000,000

نیم سکه (قبل 86) 122,000,000

ربع سکه (قبل 86) 61,000,000

حباب سکه

حباب سکه امامی 53,310,000

حباب سکه بهار آزادی 18,900,000

حباب نیم سکه 33,440,000

حباب ربع سکه 42,200,000

حباب سکه گرمی 28,050,000

جدیدترین اطلاعات اقتصادی آمریکا احتمال توقف روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا را بالا برده و ارزش دلار را پایین آورده است. بدین ترتیب طلا در روز دوشنبه افزایش قیمت دارد.

به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۱۹۸۱ دلار و ۴۷ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۰۱ درصدی به ۱۹۸۴ دلار و ۹۰ سنت رسیده است.

طبق گفته تحلیلگران، انتظار بازار از سیاست فدرال رزرو آمریکا طی یک هفته گذشته تغییر قابل توجهی داشته و حالا همه در مورد کاهش نرخ بهره و میزان آن صحبت می‌کنند.

پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد. از طرف دیگر، کاهش ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا ارزان‌تر می‌کند.

ضعف بازار اشتغال آمریکا و گزارش پایین‌تر از حد انتظار تورم مصرف‌کننده امید به آسان‌تر شدن سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا را در آینده نزدیک‌تر بالا برده است.

شاخص دلار ۰.۲ دلار کاهش یافته و به پایین‌ترین رقم طی دو ماه و نیم گذشته رسیده است.

تاجران حالا تقریباً مطمئن هستند فدرال رزرو نرخ بهره را در اجلاس ۱۲ و ۱۳ دسامبر تغییری نمی‌دهد.

پایین آمدن نرخ بهره ارزش دلار و سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را هم پایین آورده که به نفع طلا خواهد بود.

دارایی‌های صندوق طلای اس‌پی‌دی‌آر، بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا در دنیا ۱.۴۹ درصد در روز جمعه افزایش یافته و به ۸۸۳.۴۳ تن رسیده است. سرمایه‌گذاران حالا منتظر جزئیات آخرین اجلاس بانک مرکزی آمریکا هستند تا سیاست این بانک در مورد نرخ بهره مشخص‌تر شود.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۳۳ درصد کاهش به ۲۴ دلار و ۱۲ سنت رسید و پلاتین با ۰.۴۷ درصد افزایش ۹۰۷ دلار معامله می‌شود.

بازار طلا و سکه در روزهای پایانی آبان ماه نیر در رکود تقاضا به سر می برد و حدودا قیمت ها به ثبات نسبی رسیده اند. تا به این لحظه طلا بر خلاف پیش‌بینی‌ها حرکت کرده و تغییرات قیمتی چشمگیری نسبت به ابتدای سال نداشته است.

این روزها نیز سکه با نوسان اندک در کانال ۲۸ میلیون تومان معامله می‌شود و طلا نیز در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد، عبادالله محمدولی عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران وضعیت ثبات قیمت در بازار طلا را تایید می کند و می‌گوید: بازار تغییرات خاصی نسبت به هفته پیش ندارد پس از جهشی که در آغاز بحران خاورمیانه به وجود آمد قیمت‌ها به سطح فعلی بازگشته و در همین روند ادامه دارد.

در گفت‌وگوهای قبلی با فعالان بازار طلا اشاره شد که تقاضایی برای خرید وجود ندارد، محمدولی در این رابطه نیز اظهار می‌کند: مدتی است قیمت طلا هر گرم طلای ۱۸ عیار در حدود ۲ میلیون و ۴۲۰ تا ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود تغییرات اندک است این مسئله نیز به این باز می گردد که خریدار در بازار نیست و در بازار طلا و جواهر یک سکوتی حاکم است.

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه می‌کند: در صنف طلا فروش مصنوعات بسیار کم است گاهی نوساناتی اتفاقی در بازار طلا باعث می‌شود خریدار پیدا شود چون مردم به دنبال این هستند دارایی خود را تبدیل به طلا کنند تا ارزش آن حفظ شود اما زمانی که تغییرات از تب و تاب می افتد خریدار هم کمتر می‌شود.

به گفته این فعال بازار طلا شاید تقاضا و داد و ستد بازار امسال نسبت به سال پیش کمتر از نصف شده باشد؛ محمدولی اضافه می کند: در بازار طلا خبری نیست؛ قیمت هر گرم طلا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان که قیمت هر کیلوی آن ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می شود مردم در این وضع انتظارات دیگری از طلا دارند، وقتی التهابات بازارها فروکش می‌کند خریدار فکر می‌کند که دیگر خرید طلا به صرفه نباشد پس می‌رود وارد بازار مسکن، خودرو یا بازارهایی که به نوعی سرمایه‌اش را حفظ کند می‌شود.

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران اشاره می‌کند که در زمان ثبات خریدار کمتر می‌شود به همین علت است که حباب سکه هم بدون تغییر بوده است اما محمدولی یک پیش بینی قابل تامل برای آینده قیمت طلا و سکه دارد: «به دلیل تقاضایی که وارد بازار می شود روند قیمتی سه چهار ماه آینده را افزایشی می‌بینیم.»

منتظر افزایش قیمت طلا باشیم؟

به نقل از رویترز، هر اونس طلا امروز بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۱۹۸۰ دلار و ۸۲ سنت معامله می‌شود. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۱۹۸۴ دلار و ۷۰ سنت رسیده است.

تحلیلگران عقیده دارند قیمت طلا باز هم افزایش خواهد یافت و به ۲۰۰۰ دلار می‌رسد، اما قبل از آن یک کاهش قیمت دیگر را تجربه می‌کند.

سرمایه‌گذاران بیش از پیش احتمال می‌دهند فدرال رزرو روند افزایش نرخ بهره را متوقف کند که از قیمت طلا حمایت خواهد کرد. عملکرد طلا بستگی به اطلاعات اقتصادی آینده و پاسخ بازار به این اطلاعات دارد.

شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا در ماه اکتبر تغییری نداشته و تعداد آمریکایی‌هایی که تقاضای جدید برای مزایای بیکاری ثبت کرده‌اند بیش از حد انتظار در هفته گذشته افزایش یافته است؛ بنابراین بازارها احتمال می‌دهند نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه مه سال آینده میلادی پایین بیاید.

پایین آمدن نرخ بهره ارزش دلار و سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا را هم پایین می‌آورد. پایین آمدن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده و تمایل برای آن را بالا می‌برد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۳۴ درصد کاهش به ۲۳ دلار و ۸۵ سنت رسید و پلاتین با ۰.۵۸ درصد افزایش ۹۰۲ دلار و ۷۲ سنت معامله می‌شود.

در نیمه اول سال جاری قیمت طلا حدود ۳۵۰ هزار تومان ارزان شد که این رقم تاریخی و غیر قابل منتظره بود. قیمت طلا در شروع پاییز ۱۴۰۲ افزایشی شد و این نگرانی را به وجود آورد که مانند نیمه دوم سال گذشته بار دیگر فنر قیمت طلا در برود و با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه شود.

در هفته‌ گذشته، بازار‌های مالی از جمله ارز و طلا تغییرات چندان شدیدی را تجربه نکردند. با وجود این، قیمت سکه نسبت به قیمت طلا تغییرات قابل توجه‌تری را پشت سر گذاشته به گونه‌ای که سکه امامی چندین بار رفت و برگشت را بین دو کانال ۲۸ و ۲۹ میلیون تومانی تجربه کرده است. در عین حال، قیمت دلار نیز نوسان محدودی بین کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی داشت. انس، اما بعد از چندین روز که روندی نزولی را پشت سر گذاشت، اندکی افزایشی شد.

در این شرایط، کارشناسان آینده قیمت طلا را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟ در ادامه نظر ۴ نفر از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا را در این مورد می‌خوانید.

عبداله مشکانی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ریزش قیمت سکه در برخی از روز‌های گذشته، به دلیل حباب بالای آن بود گفت: «قیمت‌ها در این بازار با قیمت دلار بالاتر معامله می‌شد و حباب سکه به شدت در بازار بزرگ بود.»

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته ربع سکه با دلار ۱۵۰ هزار تومانی هم معامله شد، خاطرنشان کرد: «سکه امامی با دلار ۹۰ هزار تومانی نیز معامله شد؛ بنابراین علت اصلی ریزش بیشتر قیمت سکه، حبابی است که تخلیه می‌شود. بخشی با قیمت دلار پایین می‌آید و بخشی نیز تخلیه حباب است.»

این کارشناس اقتصادی به موضوع نوسانات قیمت طلای جهانی متعاقب درگیری در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و یادآور شد: «با رخداد‌های یک ماه اخیر و وجود تنش در منطقه قیمت طلای جهانی رشد کرد. این موضوع به رشد قیمت در بازار طلا کمک کرد. اما با فروکش کردن جنگ حماس و اسرائیل قیمت طلای جهانی نیز به کانال‌های پایین‌تر برگشت.»

وی دلیل صعودی شدن قیمت در بازار‌های مالی بعد از اخبار تنش در منطقه را واکنش هیجانی معامله‌گران برای تقاضا عنوان کرد و افزود: «واکنش بازار هیجانی بود و بعد از آن شاهد کاهش قیمت دلار و متعاقب آن طلا و سکه بودیم. اما به نظر نمی‌رسد قیمت‌ها در بازار طلا از نرخ‌های فعلی پایین‌تر بیاید.»

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه