سهام عدالت | سود سهام عدالت

جزئیات واریز سود سهام عدالت امسال | سود سهام عدالت در چه شرایطی واریز می شود؟

به گفته مسئولان، وراث متوفیان سهام عدالت برای دریافت این سهام ابتدا باید انحصار وراثت را انجام داده و گواهی حصر وراثت دریافت کنند.

جزئیات واریز سود سهام عدالت امسال | سود سهام عدالت در چه شرایطی واریز می شود؟
کدخبر : 21620
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

واریز سهام عدالت به زودی انجام می شود. سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سهام عدالت برای سهامداران حائز اهمیت است. سهام عدالت بنا به ارزش معاملات مربوطه تعیین می شود. جزئیات جدید سود سهام عدالت را بخوانید.

سهام عدالت

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث دوشنبه ۱۵ آبان رونمایی شد و به گفته مسئولان دغدغه حدود ۱۵ میلیون نفر را حل‌وفصل کرد. حالا افراد برای تعیین تکلیف انتقال سهام عدالت متوفی باید چند اقدام انجام دهند.

مرحله اول: برای انحصار وراثت اقدام کنید و گواهی حصر وراثت را دریافت کنید.

گفتنی است که روز گذشته دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور سهام عدالت با تاکید بر این نکته مطرح کرده بود: وراث متوفیان سهام عدالت باید انحصار وراثت را انجام داده و گواهی حصر وراثت دریافت کنند.

مرحله دوم: یکی از وراث در سامانه سجام به آدرس sejam.ir ثبت نام کند. اگر ثبت نام کرده اید نیاز به این مرحله نیست.

مرحله سوم: به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir مراجعه کنید. به بخش "امور سهام عدالت متوفی" وارد شوید.

مرحله پنجم: کد ملی و تاریخ تولد فرد متوفی را در بخش "استعلام نوبت تشکیل پرونده"، وارد کنید.

مرحله ششم:  مطابق زمان‌بندی انتقال سهام عدالت متوفیان، وراث متوفیان سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۴ و قبل از آن از تاریخ ۱۵ آبان، سال ۸۶ و ۸۷ از ۱۱ آذر، سال‌های ۸۸ و ۸۹ از ۲۵ آذر، سال‌های ۹۰ و ۹۱ از ۹ دی، سال‌های ۹۲ و ۹۳ از ۲۳ دی، سال‌های ۹۴ و ۹۵ از ۷ بهمن، سال‌های ۹۶ و ۹۷ از ۲۱ بهمن، سال‌های ۹۸ و ۹۹ از ۵ اسفند و وراث متوفیان سال ۱۴۰۰ و به بعد از تاریخ ۱۹ اسفند سال ۱۴۰۲ می‌توانند اقدام به انجام امور مربوط به انحصار وراثت سهام عدالت متوفیان خود کنند.

مرحله هفتم: اگر زمان شما بر مبنای زمان بندی انتقال سهام عدالت متوفیان فرا رسیده است، به یکی از شعب بانک‌ها و یا دفاتر کارگزاری‌ها اعلامی مراجعه کنید و نسبت به ارائه مدارک اقدام کند.

تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)

اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)

در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.

فرآیند انتقال سهام عدالت متوفی به وراث رایگان است

پیش از این نیز محمود حسنلو، معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفته بود: در صورتی که متوفی دارای سهام عدالت بوده، وراث باید مطابق با جدول زمان‌بندی اعلام‌شده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به یکی از شعب کارگزاری‌ها و یا یکی از شعب بانک‌های ملت، ملی، پارسیان و تجارت مراجعه کنند تا کار ثبت پرونده و تقسیم دارایی متوفی بین وراث انجام شود. تمام فرآیند انتقال سهام عدالت متوفی به وراث به صورت رایگان انجام خواهد شد و در هیچ‌یک از قسمت‌ها اعم از استعلام و ارائه خدمت هزینه‌ای دریافت نخواهد شد.

در ادامه هم باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود؛ بعد از انجام امور انحصار وراثت توسط وراث متوفیان سهام عدالت، اصل سهام عدالت به وراث اختصاص داده خواهد شد و سود سهام عدالت متوفیان نیز در ابتدای سال آینده میان وراث توزیع خواهد شد.

مبلغ سود سهام عدالت امسال

به‌گفته سعادتی، سود سهام عدالت امسال برای برخی از سهامداران تحت پوشش، از یک تا دو میلیون تومان است و برای برخی دیگر از سهامداران هم مبلغ ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده است.

سال ۱۴۰۱ سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ طی دو مرحله واریز شد. روند پرداخت مرحله اول از روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم دی ماه ادامه یافت. در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

فرآیند پرداخت مرحله دوم نیز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ انجام گرفت. در اسفندماه نیز سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی داشتند، به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ایشان تعلق گرفت.

سود سهام عدالت امسال دومرحله‌ای واریز می‌شود

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت: به احتمال زیاد سود سهام عدالت امسال هم مانند سال گذشته دومرحله‌ای واریز خواهد شد.

از هفتۀ گذشته سامانه سهام عدالت متوفیان آغاز به‌کار کرده و ۳ هزار نفر مراجعه و سهام آنها تعیین تکلیف شد.

سود سهام عدالت متوفیان چه زمانی پرداخت می‌شود؟

حاجی وند دستیار ویژه رئیس سازمان بورس گفت: اگر مراحل اداری توسط وراث به درستی انجام شود، اصل سهام عدالت در بازه زمانی کوتاهی به آنها منتقل خواهد شد و احتمالا چند روز کاری بیشتر زمان نخواهد برد.

وی افزود: برای واریز سود انباشت شده، باید شماره حساب، شماره موبایل و سایر اطلاعات ورثه به بانک مرکزی انتقال داده شود و ممکن است مراحل راستی آزمایی حساب بانکی، کمی زمانبر باشد.

حاجی وند گفت: تا پایان امسال زمان زیادی باقی نمانده؛ اما حتما تلاش میشود با توجه به نیاز مالی که وجود دارد، در نیمه اول ۱۴۰۳ سود انباشت شده به حساب ورثه واریز شود.

پرداخت سود سهام عدالت همچون سال گذشته

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه و جزییات پرداخت سود سهام عدالت نیز اظهار کرد: سود سهام عدالت با توجه به اینکه شرکت‌ها به صورت تدریجی این کار را انجام می‌دهند اختلاف چند ماهه را شاهد هستیم و هنوز نهایی نشده است، اما احتمالا در تاریخ‌های مشابه سال گذشته، سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

اگر سود سهام عدالت واریز نشد چه کنیم؟

وی همچنین درباره افرادی که تا کنون سود سهام عدالت دریافت نکردند و آیا سود آنها برای سال‌های گذشته باطل و سوخت شده، گفت: قطعا کسانی که در سامانه سهام عدالت و سجام ثبت نام کردند و شماره حساب کردند سود سنوات گذشته برای افراد واریز شده و اگر فردی در این دو سامانه ثبت نام نکرده و سود سهام عدالت را دریافت نکرده و بخواهد امروز ثبت نام کند، سود آن از سال ٩٨ و به صورت یکجا واریز خواهد شد و سود افراد سوخت نشده، محفوظ است و به محض ثبت نام واریز می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه