رفح | حمله به رفح

نظامیان اسرائیلی خواستار توقف حمله به رفح شدند! | نظام اسرائیل برای حمله به رفح به مشکل درونی برخورد

خانواده‌ ۶۰۰ نظامی ارتش اسرائیل اعلام کردند که مخالف حمله به شهر رفح هستند.

نظامیان اسرائیلی خواستار توقف حمله به رفح شدند! | نظام اسرائیل برای حمله به رفح به مشکل درونی برخورد
کدخبر : 25777
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

شبکه کان رژیم صهیونیستی گزارش داد که خانواده‌های ۶۰۰ نظامی ارتش این رژیم با ارسال نامه‌ای به رئیس ارتش، مخالفت خود را با حمله به رفح اعلام کرده‌اند. بر اساس این گزارش، خانواده‌های این نظامیان گفته‌اند که به رهبری ارتش اعتماد ندارند و تا زمانیکه فرزندانشان در خطر هستند، بیکار نخواهند ماند.

ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه با انتشار ۲ نقشه از فلسطینی‌ها خواست تا مناطق بیشتری را در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه و منطقه بیت لاهیا در شمال نوار غزه تخلیه کنند. این خواسته به دنبال تصمیم شورای جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر گسترش دامنه عملیات در شهر رفح صادر شده است.

کابینه جنگ رژیم صهیونیستی ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ (۶ می ۲۰۲۴) نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح را تائید کرد. ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است. به این ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.

رفح

واکنش رئیس شورای اتحادیه اروپا به کوچ اجباری از رفح

 «شارل میشل» در سخنانی نسبت به اقدام رژیم صهیونیستی برای تخلیه اجباری منطقه رفح در جنوب باریکه غزه واکنش نشان داد. رئیس شورای اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در شبکه ایکس در واکنش طرح اشغالگران در کوچاندن اجباری غیرنظامیان در رفح گفت: «دستور انتقال غیرنظامیان محاصره شده در رفح به مناطق غیر امن، اقدامی غیرقابل قبول است»

وی در پست توییتری خود از رژیم صهیونیستی درخواست کرد که به حقوق بین المللی بشردوستانه احترام گذارد و خواستار توقف عملیات نظامی اشغالگران در رفح شد.

این مقام اروپایی با هشدار به کمبود فزاینده مواد غذایی در غزه بر ضرورت تلاش‌های همه‌جانبه برای بازگشایی گذرگاه‌های امدادرسانی برای ارسال مواد غذایی و امدادی تاکید کرد.

گفتنی است ارتش رژیم صهیونیستی در ساعات ابتدایی روز شنبه در ادامه قصد این رژیم در تشدید نبرد علیه مقاومت فلسطینی دستور انتقال اجباری آوارگان فلسطینی در شرق و شمال غزه به جنوب باریکه را صادر کرد./ اقتصاد نیوز

ارتش اسرائیل همچنان به حملات خود در شرق شهر رفح، دومین شهر بزرگ باریکه غزه ادامه می‌دهد. از زمان صدرو دستور تخلیه در روز پنجشنبه تاکنون، ۳۰۰ هزار فلسطینی مجبور به ترک این شهر در جنوب غزه شده‌اند. آوارگان در این نوار متراکم به کجا پناه می‌برند؟ آیا جای برای رفتن دارند؟

رفح

بسیاری از ساکنان شرق رفح چون جایی برای پناه بردن ندارند، به رغم صدور هشدارها تا لحظه بمباران خانه‌هایشان را ترک نگفتند چرا که جای چندان امنی دیگر در این باریکه نیست.

جایی و امکانی برای رفتن نیز نیست. در آنطرف مرزهای این باریکه‌ محصوری که ۴۱ کیلومتر طول و بین ۶ تا ۱۲ کیلومتر عرض دارد،‌ یا کشور اسرائیل و یا دریای مدیترانه ست و یا مرز بشدت حصاربندی شده مصر.

اسرائیل بارها تاکید کرده است که تهاجمش به غزه هدفمند و دقیق است. با این حال ارتش این کشور در چند روز گذشته با حملات هوایی، توپخانه و آتش تانک به بیش از ۱۰۰ هدف حمله، گذرگاه کلیدی شهر (کرم شالوم) را تصرف و شهر را در امتداد یک جاده اصلی عملا به دو نیم تقسیم کرده است.

اگرچه ساکنان شرق رفح مشغول ترک این منطقه‌اند، با این حال قیمت چادر، بنزین و سواری در این ناحیه افزایش یافته است. ساحل «مواصی» در مجاور این منطقه هم که کاملا بایر و خالی از هرگونه زیرساخت‌های اولیه است، مملو از چادر‌های ساکنان پیشین شرق رفح شده است.

کریم جودا، وکیل ۲۸ ساله ساکن شرق رفح که از آخرین افرادی بود که همراه با خانواده‌اش این منطقه را ترک کرد، می‌گوید که چون نتوانست جایی در «مواصی» پیدا کند، ۸۰۰ دلار به یک راننده پرداخت کرد تا او و خانواده‌اش را به خانه دیگرشان در نصیرات ببرد.

آقای جودا به وال‌استریت ژورنال گفت: «مطمئن نیستم که تصمیم درستی گرفته‌ایم یا نه. اما هیچکس نمی‌داند تصمیم درست چیست. بمباران‌ها همه‌جا ادامه دارد.»

ارتش اسرائیل روز شنبه ضمن صدور دستور تخلیه بخش دیگری در شرق رفح، عملیات خود را در این شهر مرزی گسترش داد.

ارتش اسرائیل همچنین ضمن گسترش عملیات در شمال غزه و با صدور دستور تخلیه بخشی از «جبلیا» اعلام کرده که در واکنش به حضور مجدد حماس در شمال غزه، در حال گسترش و تشدید عملیات در این منطقه است.

رفح

تحلیل‌گران بر این باورند که این عملیات بخشی از استراتژی دیرینه اسرائیل برای سرکوب قدرت حماس است. با این حال آن‌ها این استراتژی را ضعیف ارزیابی می‌کنند. زیرا اسرائیل تاکنون بارها به مناطقی که پیش‌تر پاکسازی کرده بود باز گشته است.

رهبران اسرائیل بارها گفته‌اند که تهدید به انجام گسترش عملیات برای آن‌ها اهرم فشاری است که حماس را بر سر میز مذاکره برای آزدی گروگان‌های حملات هفتم اکتبر بازگرداند. به نظر می‌رسد این مذاکرات که با خروج هیات‌های اسرائیلی و حماس از قاهره به بن‌بست رسیده بود، هفته آینده مجددا از سر گرفته شود.

تصاویر ماهواره‌ای از تجمع تانک‌ها و خودروهای جنگی اسرائیلی در نزدیکی گذرگاه «کرم شالوم» و مناطق مرزی غزه حکایت دارند.

گذرگاه‌های «کرم شالوم» و «رفح» برای ارسال کمک‌ها به سراسر غزه حیاتی هستند. این کمک‌ها چند روزی است که به دلیل عملیات ارتش اسرائیل انجام نشده سازمان‌های بشردوستانه نسبت به خطرات قریب‌الوقوع جانی عدم امکان رسیدن کمک‌ها به غزه هشدار می‌دهند.

فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، تخلیه رفح را غیرانسانی خواند و از اسرائیل خواست حملات خود را در رفح که مرکز عملیات کمک‌رسانی بشردوستانه برای کل نوار غزه است، متوقف کند.

پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت که ارتش وقتی به مردم پیش‌تر دستور تخلیه می‌دهد، نیروهای خود را با از دست دادن عنصر غافلگیری به خطر می‌اندازد. با این وجود او گفت که ارتش اسرائیل برای حفاظت از جان غیرنظامیان به این کار خود ادامه می‌دهد.

آقای لرنر افزود: «ما تا زمانی که آغاز تخلیه را مشاهده نکرده بودیم، عملیاتمان را آغاز نکردیم.»

محمد ابوطاها، کارمند تشکیلات خودگردان فلسطینی است که پیش‌تر در جریان درگیری‌ها در شهر غزه مجبور به ترک خانه‌اش شده و به رفح آمده بود. او روز چهارشنبه مجبور شد رفح را به مقصد شهر جنگ زده خان یونس در ۱۰ کیلومتری رفح ترک کند. او روز پنجشنبه به خانه خود در شرق رفح بازگشت تا بتواند برای پیگیری مذاکرات صلح یک رادیو پیدا کند.

رفح

آقای ابوطاها در گفتگوی تصویری با وال‌استریت ژورنال اطراف خانه‌اش که بیشتر شبیه ویرانه بود را نشان داد و گفت: «ببینید، به این می‌توانید بگویید شهر ارواح. تقریبا هیچ‌کس اینجا نمانده است.»

او که با رادیوی خود کلنجار می‌رفت، افزود: «امیدوار خبرهای خوب بشنویم.»

میزان دارایی مردم در نحوه فرارشان از رفح تعیین کننده است. آن‌هایی که ثروتمند‌تر بودند تا جای ممکن از خودرو، گاری و یا کامیون برای حرکت به سمت شمال استفاده کردند. به گفته ساکنان رفح هزینه انتقال از این منطقه به ساحل «مواصی» از هفته گذشته تا کنون دوبرابر شده و به ۵۰۰ دلار رسیده است./ یورونیوز

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه