سیگاری‌ها با خوردن این غذاها سرطان ریه نمی‌گیرند!

یک مطالعه مشاهداتی بزرگ روی افراد مسن در آمریکا نشان داده که رژیم غذایی کم چرب با خطر کمتر سرطان ریه و رژیم غذایی پرچرب با خطر بالاتر سرطان ریه در افراد سیگاری مرتبط است.

سیگاری‌ها با خوردن این غذاها سرطان ریه نمی‌گیرند!
کدخبر : 26111
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 آرش نهاوندی: محققان چینی داده‌های گروهی متشکل از ۹۸ هزار نفر را که در یک مطالعه سرطان در آمریکا شرکت داشتند، تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که کمترین میزان چربی را در رژیم غذایی خود داشتند، ۲۴ درصد کمتر است.

این کاهش در سیگاری‌هایی که رژیم‌های غذایی کم‌چرب داشتند، با ۲۹ درصد کاهش خطر بارزتر بود. این نتایج در نشریه تغذیه، سلامت و پیری (The Journal of Nutrition, Health and Aging) یافته است. به طور کلی، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده با ۳۵ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه به طور کلی و دو برابر خطر ابتلا به سرطان ریه سلول‌های کوچک مرتبط است.

محققان داده‌های مربوط به بررسی سرطان پروستات، ریه، کولورکتال و تخمدان را به عنوان بخشی از این مطالعه مشاهده‌ای تجزیه و تحلیل کردند. شرکت‌کنندگان در این تحقیق بین نوامبر ۱۹۹۳ تا ژوئیه ۲۰۰۱ انتخاب شدند و داده‌های مربوط به بروز سرطان و مرگ‌ در آن‌ها بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸ گردآوری شد.سوابق پزشکی شرکت کنندگان در برگیرنده اطلاعاتی در مورد خوراکی‌های مصرفی آن‌ها بود. این اطلاعات از طریق یک پرسشنامه رژیم غذایی که در آن در مورد کالری مصرفی، درشت مغذی‌ها، و مقدار غذایی که شرکت کنندگان از قسمت‌های مختلف هرم غذایی می‌خوردند، مانند میوه‌ها و سبزیجات،لبنیات، گوشت بدون چربی و قندهای اضافه شده پرسیده شده بود، ارائه شد.

سیگار کشیدن

میانگین سنی شرکت‌کنندگان در مرحله پیگیری ۶۵ سال بود، گروه عمدتا سفیدپوست بودند و ۴۷.۹۶ درصد از شرکت‌کنندگان مرد بودند.محققان این داده‌ها را با اطلاعات جمع آوری شده در مورد بروز سرطان، مرحله بندی و نوع آن ترکیب کردند. آن‌ها همچنین داده ها را با عوامل مخدوش کننده، از جمله سطح فعالیت، سن، تحصیلات، قد، نژاد، وزن، سیگار کشیدن یا عدم مصرف سیگار، دیابت و مصرف آسپرین منطبق کردند.

پس از محاسبه نمرات رژیم غذایی کم‌چرب، محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان در بالاترین چارک، مسن‌تر و زن هستند اما معمولا سفیدپوست نیستند و در مقایسه با افرادی که در پایین‌ترین چارک هستند، سطح تحصیلات بالاتری دارند و دارای بالاترین رژیم‌های غذایی هستند.

افرادی که سابقه خانوادگی سرطان ریه داشتند نیز بیشتر از نظر جسمی فعال بودند و شاخص توده بدنی (BMI) کمتری داشتند. افرادی که در بالاترین چارک رژیم‌های غذایی کم‌چرب بودند، سدیم و کلسترول کمتری مصرف کردند.

نتایج نشان داد رابطه معکوس بین رژیم‌های غذایی کم چرب و خطر ابتلا به سرطان ریه وجود دارد. این امر برای افراد سیگاری بارزتر بود و در این افراد رژیم‌های غذایی پرچرب با خطر بالاتر سرطان ریه سلول‌های کوچک مرتبط بود و رژیم‌های غذایی کم چرب با خطر کمتر سرطان ریه ارتباط داشت.

رژیم غذایی

نویسندگان مطالعه حاضر گفتند که یافته‌های آن‌ها توسط تحقیقات دیگری که به طور مشابه نشان می‌دهد که رژیم های غذایی کم چرب می‌توانند با خطر کمتر برخی سرطان‌های دیگر مرتبط باشد پشتیبانی می‌شود. آن‌ها به مطالعه‌ای در بیوبانک بریتانیا اشاره کردند که نشان داده بود رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت قرمز و فرآوری شده با سرطان ریه مرتبط هستند. به گفته آن‌ها، تحقیق اخیر اولین مطالعه‌ای بود که در آن به تاثیر رژیم‌های غذایی کم چرب بر خطر سرطان ریه پرداخته شده است.

دکتر نیلش وورا، مدیر پزشکی مؤسسه «سرطان مموریال کرتاد» در لانگ بیچ، کالیفرنیا، که در این تحقیق دخالتی نداشت، گفت که به نظر او این مطالعه جالب بود چرا که این یک یافته شگفت انگیز است که به طور ویژه به سرطان ریه اشاره دارد. در سرطان سینه یک ارتباط شناخته شده بین رژیم غذایی پرچرب، چاقی وعود سرطان وجود دارد. من اطلاعات مشابهی در مورد سرطان ریه ندیده بودم.

۶۸ درصد نوجوانان خودشان سیگار می‌ خرند

صنعت دخانیات برای توسعه بازارش گروه‌های جدید را نشانه گرفته، از جمله زنان و نوجوانان. مطالعات رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند مصرف سیگار در این گروه‌های سنی افزایشی است و این مساله در گروه‌های سنی پایین‌تر می‌تواند آسیب‌های جدی‌تری را رقم بزند.

سیگار

مصرف دخانیات به گروه‌های سنی نوجوان و حتی دانش‌آموزان دبستانی هم رسیده است. همین چند روز پیش بود که حمیدرضا شاهسون، دبیر شورای طرح «پاد» جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به افزایش مصرف سیگار در کشور، اعلام کرد سن مصرف سیگار اکنون در کشور به کودکان دبستانی هم رسیده و در میان نوجوانان و جوانان سنین ۱۴ تا ۱۸ سال شاهد افزایش مصرف سیگار هستیم.

این روند افزایشی مصرف نه تنها در ایران که معضلی جهانی به شمار می‌رود، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت هم امسال شعار روز جهانی بدون دخانیات را «حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» اعلام کرده است. ۱۱ خرداد (۳۱می) روز جهانی بدون دخانیات است و هفته ملی آن در کشور از اول هفته جاری (۵ خرداد) با شعار «حفاظت از کودکان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی» آغاز شده است.

یک میلیارد نفر، قربانی دخانیات خواهند شد

آمار مصرف سیگار و بیماری و مرگ ناشی از در جهان قابل توجه است. همین حالا هم حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت تقریبا ۸ میلیاردی جهان دخانیات مصرف می‌کنند؛ ۳۶.۷ درصد از مردان و ۷.۸ درصد از زنان. اما آمار عجیب‌تر این که ۸۰ درصد از این جمعیت مصرف‌کننده در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند. آمار مرگ ناشی از مصرف دخانیات در جهان سالانه ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است، هر ۴ ثانیه یک نفر. یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از این افراد هم کسانی هستند که خودشان مصرف‌کننده اصلی نیستند و در معرض مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران قرار دارند. سازمان جهانی بهداشت در این باره اعلام کرده که اگر اقدام عاجلی برای کنترل اپیدمی جهانی مصرف سیگار صورت نگیرد، تا پایان قرن ۲۱، حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان قربانی دخانیات خواهند شد.

سیگار الکترونیکی

آمارهای رسمی سازمان جهانی بهداشت درباره منطقه مدیترانه شرقی که ایران هم جزو کشورهای این منطقه قرار دارد، نشان می‌دهد که مصرف سیگار در میان جوانان روند نگران‌کننده‌ای دارد و این روند افزایشی در میان زنان و دختران هم آغاز شده است. این در حالی است که حتی گروه‌های سنی ۱۳ تا ۱۵ سال هم جزو مصرف‌کنندگان دخانیات شده‌اند. سازمان هشدار داده که عدم کنترل این روند قطعا به بروز یک آمار هولناک از مبتلایان به بیماری‌های ریوی منجر خواهد شد.

آمارها افزایشی مصرف در گروه‌های مختلف

آمارهای رسمی وزارت بهداشت حاکی از مرگ سالانه ۵۰ هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات است و خسارت آن هم بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورده شده است. آخرین مطالعه انجام شده در کشوردر سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۵ نشان می‌دهد که ۹.۳۳ درصد از مردم ایران مصرف‌کننده سیگار هستند که جمیعت مردان فاصله قابل توجهی با زنان دارد (۱۹.۹۵ درصد مردان، ۰.۷۷ درصد زنان). ۴.۵ درصد هم کننده قلیان هستند اما فاصله کمی میان مصرف‌کنندگان زن و مرد وجود ندارد، (۵.۵۶ درصد مردان و ۳.۶۴ درصد زنان).

سیگار کشیدن

روند افزایشی مصرف دخانیات هم در گروه‌های سنی ۱۳ تا ۳۶ سال هم از دیگر نکات قابل تامل در این مطالعه است. به طوری که در گروه‌ سنی بالای ۱۸ سال مصرف دخانیات ۷ درصد و مصرف قلیان ۵۴ درصد رشد داشته است. در گروه‌ سنی ۱۸ تا ۲۴ سال هم مصرف دخانیات حدود ۹۰ درصد در زنان و حدود ۳۴ درصد در مردان افزایش پیدا کرده و در گروه‌های سنی ۲۵ تا ۳۴ سال هم رشد ۱۹.۶درصدی در مردان و ۹۰.۸۸ درصدی در زنان ثبت شده است.

این در حالی است که از جمعیت مورد مطالعه در زمان انجام طرح در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال هم ۱۰.۲درصد مصرف‌کننده دخانیات بودند (۳.۴درصد مصرف‌کننده سیگار، ۵.۷ درصد مصرف‌کننده قلیان و ۱.۹درصد مصرف‌کننده مواد دخانی بدون دود). ۲۴.۲ درصد از این گروه سنی هم در معرض مواجه با دود دخانیات در منزل و ۳۸.۴ درصد هم در معرض مواجهه با دود دخانیات در اماکن عمومی مسقف بودند./همشهری آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه