قیمت دلار در کانال ۵۸هزارتومانی باقی می‌ماند؟ | چرا قیمت دلار صعودی شد؟

نوسان قیمت دلار در کانال ۵۸هزارتومانی سبب شده است برخی از تحلیلگران کانال ۵۸ هزار تومانی را نقطه تعادل جدید بازار اعلام کنند. این افراد معتقدند که نرخ دلار در این بازه قیمتی چسبندگی دارد.

قیمت دلار در کانال ۵۸هزارتومانی باقی می‌ماند؟ | چرا قیمت دلار صعودی شد؟
کدخبر : 26168
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بازار غیررسمی ارز در روز گذشته نوسانات کاهشی را پشت سر گذاشت. به نظر می‌رسد احتمال صدور قطعنامه جدید علیه برنامه هسته‌ای کشور بیش از این نمی‌تواند انتظارات بازیگران بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از فعالان بازار معتقدند که احتمال عدم تصویب این قطعنامه از طریق وتوی کشورهای چین و روسیه وجود دارد و حتی در صورت تایید آن نیز با تعدیل یک کانالی نرخ شاخص‌های ارزی در هفته گذشته، بازار بخشی از آثار این خبر را پیش‌خور کرده است. از سوی دیگر سیگنال‌های منتشر شده از سوی مقامات دیپلماتیک کشور نیز حاکی از آن است که دیپلماسی نخستین انتخاب ایران برای برطرف کردن مشکلات با آژانس بین‌المللی انرژی و همچنین مساله رفع تحریم‌های اقتصادی است. در نتیجه به عقیده تحلیلگران ارزی بازار تهران هم اکنون ریسک سیاسی مهمی متوجه بازار ارز نیست و احتمال ثبات قیمت در سطوح حال حاضر وجود دارد.

قیمت دلار و طلا

گزارش یک روز کاهشی

دیروز چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار آزاد کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار صبح روز گذشته فعالیت خود را با ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ نقدی پیش از تعطیلات در رقم ۵۹ هزار تومان آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود شیب روند کاهشی دلار تندتر شد و این ارز در نهایت با افتی ۵۰۰تومانی نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم ۵۸هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. بازار فردایی این ارز نیز در بازه ۵۸ هزار و ۶۵۰ تا ۵۸ هزار و ۸۵۰ تومان رنج شد. علاوه بر نرخ دلار، قیمت دیگر شاخص‌های بازار ارز نیز دیروز کاهشی بود. یورو و پوند در عصر روز گذشته به ترتیب با ۷۵۰ و ۹۰۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ‌های نقدی در ارقام ۶۴ هزار و ۵۰ تومان برای یورو و ۷۵ هزار و ۱۰۰ تومان برای پوند دادوستد شدند. نرخ دلار رسمی سامانه بازار متشکل ارزی روز گذشته بدون تغییر در رقم ۴۵ هزار و ۱۸۲ تومان به فروش رسید. نرخ موزون غیرمعاملاتی بانک مرکزی نیز با حدود ۹۰ تومان رشد در رقم ۳۷ هزار و ۱۶۶ تومان ثبت شد.

قیمت دلار

توقف برادران کوچک‌تر سکه

همزمان با افت نرخ اسکناس آمریکایی، قیمت سکه طلا طرح جدید نیز دچار نوسانات کاهشی شد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران مشاهده می‌شود که نرخ دلار آزاد و بهای جهانی اونس طلا در تشکیل ارزش ذاتی سکه تاثیری مستقیم دارند. در نتیجه با افت نرخ ۵۰۰ تومانی دلار قیمت سکه نیز کاهش یافت. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با ۱۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ پیشین در رقم ۴۰میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رسید. اما این در حالی است که دو برادر کوچک‌تر در این روند کاهشی همراه نشدند و بدون تغییر به ترتیب در ارقام ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای نیم سکه و ۱۵میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای ربع سکه معامله شدند. نرخ حباب هر قطعه سکه طلا ضرب امامی که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز در روز گذشته در سطح ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی ثبت شد.

قیمت دلار امروز پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ در بازار

قیمت امروز دلار در تهران و جهان، برای اطلاع از قیمت دلار به صورت لحظه‌ای در بازار آزاد و صرافی ملی و اطلاع از آخرین اخبار مربوط به قیمت دلار وارد سایت اقتصادآنلاین شوید.

قیمت دلار و طلا

قیمت دلار در مرکز مبادله

  • بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز ۴۵ هزار و ۱۸۲ تومان و حواله دلار نیز به ۴۲ هزار و ۱۸۷ تومان اعلام شد.

قیمت دلار در صرافی ملی

  • قیمت خرید دلار در صرافی ملی ۴۴ هزار و ۷۳۰ تومان اعلام شد همچنین برای فروش در این بازار دلار ۴۵ هزار و ۱۸۲ تومان قیمت خورد.

قیمت رسمی دلار

  • قیمت رسمی دلار بر اساس اعلام بانک مرکزی ۳۷ هزار و ۱۶۶ تومان است.

قیمت امروز دلار بازار نیما

  • هر دلار در بازار نیما ۴۱ هزار و ۸۰۷ تومان خریداری و قیمت حواله دلار ۴۲ هزار و ۱۸۷ تومان شد.

قیمت امروز دلار بازار سنا

  • هر دلار بازار سنا ۴۴ هزار و ۷۷۶ تومان خریداری می شود.
  • قیمت فروش دلار در بازار سنا هم ۴۵ هزار و ۱۸۲ تومان اعلام شد.

قیمت امروز دلار در بازار آزاد

  • قیمت دلار در بازار آزاد اعلام نشده است.

چرا قیمت دلار صعودی شد؟

برخی از فعالان بازار ارز معتقد هستند که نرخ این ارز پس از تست مقاومت نیمه دوم کانال ۵۹‌ هزار تومانی، کف حمایت نیمه نخست کانال ۵۸ را نیز تست کرد و هم اکنون در میانه بازه ذکر شده، استقرار یافته است.

قیمت دلار

نرخ دلار آزاد در بازار روزهای گذشته یک کانال عوض کرد و در ازای محدوده نیمه دوم کانال ۵۷‌ هزار تومانی در بازه ۵۸ تا ۵۹ معامله شد.ی

مجموعه‌ای از سیگنال‌های مختلف سیاسی را می‌توان به عنوان عوامل نوسان روزهای اخیر نرخ ارز معرفی کرد، اما مساله‌ای که تحلیلگران اقتصادی به آن اشاره می‌کنند موضوع همسان‌سازی نرخ ارز با نرخ شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم است. به عقیده این افراد با توجه به نرخ تورم نقطه به نقطه کشور، تثبیت نرخ ارز در سطوح قیمتی پایین‌تر توجیه اقتصادی ندارد.

نرخ شاخص ارزی در بازار روزهای پایانی هفته گذشته مجددا در کانال ۵۸ پیشروی کرد و به مرز کانال ۵۹‌ هزار تومانی رسید. برخی از فعالان بازار معتقدند که نرخ این ارز پس از تست مقاومت نیمه دوم کانال ۵۹‌ هزار تومانی، کف حمایت نیمه نخست کانال ۵۸ را نیز تست کرد و هم اکنون در میانه بازه ذکر شده استقرار یافته است.

مباحث مربوط به پرونده هسته‌ای ایران در نشست پیش‌روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله سیگنال‌های سیاسی منفی بازار است. برخی از تحلیلگران این حوزه معتقدند که با توجه به اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر احتمال صدور قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

از طرفی درگیری گروه مقاومت اسلامی یمن با کشتی‌های تجاری و نظامی غربی در آب‌های اطراف این کشور نیز از جمله عواملی است که برخی از تحلیلگران از آن تحت عنوان ریسک بازار ارز یاد می‌کنند. اما در این میان برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که نرخ ارز در سال گذشته نسبت به نرخ تورم تعدیل نشده بود.

قیمت دلار

در سال‌جاری نیز بر اساس آمار رسمی منتشر شده نرخ تورم کشور از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه حدود ۵.۶‌درصد ثبت شده است. در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار آزاد در ۳ کانال قیمتی ۵۷، ۵۸ و ۵۹‌ هزار تومانی نوسان کرد و میانگین هفتگی این نرخ برابر با ۵۸‌هزار و ۱۶۶ تومان ثبت شد.

نرخ رشد دلار از ابتدای سال با احتساب میانگین هفته گذشته برابر است با منفی ۳.۳ درصد. در نتیجه مشاهده می‌شود که نرخ ارز برای همراهی با نرخ تورم پتانسیل رشد بیشتر را نیز دارد. همزمان با آمار و ارقام ذکر شده، اخبار منتشر شده از سوی نهاد بازارساز کشور نیز گویای آن است که ذخایر ارزی جهت کنترل نوسانات نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارد و بانک مرکزی در بازارهای مرزی درحال تقویت ریال است.

در نتیجه می‌توان گفت تعدیل قیمت یک کانالی دلار طی هفته گذشته می‌تواند ناشی از تمایل بازارساز باشد. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز چهارشنبه هفته گذشته در رقم ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شد در بازار روز پنج‌شنبه با حدود ۷۰۰ تومان رشد نسبت به نرخ پیشین در رقم ۵۹‌ هزار تومان به فروش رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه طلا نیز در بازار روز پنج‌شنبه با حدود ۱۰۰‌ هزار تومان رشد به رقم ۴۰ میلیون و ۷۰۰‌ هزار تومان رسید./اقتصاد آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه