این گروه از زوجین وام اشتغال قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند!

بر اساس تفاهمنامه معاونت توسعه روستایی روستایی و مناطق محروم کشور با معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، وام اشتغال ۲۰۰ میلیون‌تومانی به زوجین روستایی متولد دهه ۶۰ با بهره بانکی چهار درصد امسال پرداخت می شود.

این گروه از زوجین وام اشتغال قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند!
کدخبر : 26266
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

تفاهمنامه معاونت توسعه روستایی روستایی و مناطق محروم کشور با معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، برای پرداخت وام اشتغال 200 میلیون‌تومانی قرض الحسنه به زوجین روستایی متولد دهه 60 ، ظهر امروز چهارشنبه در محل معاونت زنان به امضا رسید.

سیدامیرحسین مدنی در مراسم امضای این تفاهمنامه با بیان اینکه هدف این تفاهم نامه حمایت از تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده در مناطق روستایی، عشایری و محروم کشور است گفت: بر اساس تفاهم‌نامه امروز از منابع این معاونت تسهیلات اشتغال 200 میلیون‌تومانی قرض الحسنه 4 درصدی به زوجین روستایی متولد دهه 60 در سال جاری پرداخت می‌شود.

معاون توسعه روستایی روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: ارائه این تسهیلات با هدف جلوگیری از افزایش سن ازدواج و تسهیل اجرای سیاستهای جوانی جمعیت و فرزند آوری و اجرای برنامه های مشترک در راستای توانمندسازی اقتصادی زنان انجام می شود.

وام خانگی

وی با اشاره به توجه ویژه شهید آیت الله رئیسی به روستاها و مناطق محروم با تشریح عملکرد دولت سیزدهم در تکمیل زیرساخت های عمرانی و اشتغال روستایی در حوزه روستایی گفت: در دولت سیزدهم اقدامات بسیار ویژه ای در حوزه روستایی کشور انجام شد که باتوجه نسبت به دولت های قبلی کم نظیر بود.

مدنی افزود: در این دولت 6 هزار و 880  کیلومتر  راه آسفالته  ، 32 هزار کلاس درس، آسفالت معابر 15 هزار روستا ، مقاوم سازی  740 هزارواحد  مسکن روستایی، آبرسانی به  5 هزار 283 روستا  ، دسترسی به اینترنت برای  7500  روستا،  گازرسانی به 6 هزار و 354 روستا، احداث 519  واحد خانه بهداشت، برق رسانی  به 510 آبادی و احداث 242 واحد شبکه مرکز جامع سلامت انجام شد که مجموعا 28 هزار و 527 پروژه با اعتبار بیش از 161 هزار میلیارد تومان در 25 هزار 751 روستا صورت گرفت.

معاون توسعه روستایی روستایی و مناطق محروم کشور درباره آمار اشتغالزایی در روستاهای کشور افزود: در دولت سیزدهم برای 952 هزار و 635 نفر روستایی با تسهیلات 140 همت اشتغالزایی صورت گرفت.

دبیر شورایعالی جهادسازندگی با اشاره به راه اندازی پویش چله خدمت به یاد شهید آیت الله رئیسی گفت: در این پویش بیش از 4 میلیون خدمت توسط بیش از 260 هزار نفر از مردم به یاد شهید آیت الله رئیسی انجام شده است که افتتاح حدود 3 هزار و 700 طرح دولتی نیز به این پویش اضافه خواهد شد.

وام فوری

انسیه خزعلی نیز در این مراسم با بیان گزارشی از میزان وام پرداخت شده به زوجین دهه شصتی روستایی در سال گذشته طی تفاهم قبلی گفت: باید شرایط اعطای وام توسط بانکها تسهیل شود تا افراد بیشتری بتوانند از این وام استفاده کنند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: باتوجه به اینکه مردان برای اشتغال از روستا به شهرها مهاجرت می کنند این تفاهمنامه در جهت افزایش جمعیت و فرزندآوری و همچنین مهاجرت معکوس روستائیان بسیار موثر خواهد بود.

چرا صف دریافت وام ازدواج طولانی است؟

براساس قانون بودجه امسال، ۲۰۰ همت برای تسهیلات وام ازدواج در نظر گرفته شده که همانند مصوبه سال گذشته است. اما رقم پرداختی وام ازدواج از ۲۰۰ میلیون به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تغییر کرده و این در حالی است که میزان تقاضا بسیار بیشتر از بودجه مورد نظر است.

از سال ۱۳۸۸، در راستای حمایت از جوانان برای تامین بخشی از نیازهای آنها در آستانه تشکیل زندگی، شبکه بانکی به طور رسمی به پرداخت وام ازدواج ورود پیدا کرد. بر این اساس وام ازدواج در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و با کارمزدی حدود چهار درصد به زوجین اعطا می‌شود.

وام ازدواج

در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، بانک مرکزی مکلف شد مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، حداقل معادل ۲۰۰ همت از محل سپرده‌های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض الحسنه) را به قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص دهد.

میزان وام ازدواج برای تمامی زوجین چقدر است؟ / این زوج‌ها می‌توانند ۳۵۰میلیون تومان وام قرض‌الحسنه بگیرند

بر اساس مصوبه مجلس، میزان وام ازدواج برای زوج‌هایی که زیر ۲۵سال دارند، ۵۰میلیون تومان نسبت به سایرین بالاتر تعیین شده است.

یکی از دغذغه‌های اصلی زوجین در ابتدای زندگی مشترک تامین هزینه‌های مورد نیاز برای خرید جهیزیه، برگزاری مراسم ازدواج، اجاره خانه و ... است. از آنجایی که تامین تمامی هزینه‌ها با وجود نرخ تورم فعلی بسیار سخت و دشوار به نظر می‌رسد، دریافت وام ازدواج برای زوجین یکی از راه‌های تامین منابع برای برخی هزینه‌های ازدواج به شمار می‌رود.

کدام زوج‌ها می‌توانند وام ازدواج 300میلیونی بگیرند؟

وام ازدواج

نمایندگان مجلس، در اسفندماه 1402 و در جریان بررسی لایحه بودجه 1403، میزان وام ازدواج برای زوجین را تعیین کردند. بر اساس مصوبه مجلس، زوجینی که تاریخ عقد آنها از از اول فروردین 1401 به ثبت رسیده است، می توانند از وام 300میلیونی استفاده کنند.

وام 350میلیونی به کدام گروه از زوج‌ها تعلق می‌گیرد؟

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه میزان وام ازدواج را برای زوج‌هایی که زیر 25سال دارند، 350میلیون تومان تعیین کردند.همچنین زوجه ها باید زیر23سال باشند که بتوانند وام 350میلیونی دریافت کنند. 

همچنین بر اساس مصوبه مجلس میزان وام ازدواج برای زوجین بالای 25 سالی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین 1401 به بعد به ثبت رسیده است، 300میلیون تومان است که باید از سوی بانک عامل به آنها پرداخت شود. 

دوره بازپرداخت وام ازدواج چقدر است؟

زوج‌هایی که وام ازدواج 300 میلیون تومانی دریافت می‌کنند باید این مبلغ را در دوره 10 ساله به بانک پرداخت کنند.یکی از شروط اصلی دریافت وام ازدواج این است که زوجین پیشتر این وام را دریافت نکرده باشند و عقد آنها در محضر به ثبت رسیده باشد.

وام ازدواج

میزان وام ازدواج برای زوج‌های زیر 25سال در لایحه بودجه 350میلیون تومان در نظر گرفته شده است که این گروه هم مانند سایرین باید در یک دوره 10 ساله وام خود را تسویه کنند و تمامی شرایط دریافت وام آنها با سایر گروه‌ها یکسان است و تنها مبلغ 50هزار تومان به عنوان الگوهای تشویقی جوانی جمعیت در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

بخشنامه وام ازدواج سال 1403 کی ابلاغ شد؟

در اردیبهشت ماه سال جاری، بانک مرکزی بخشنامه وام ازدواج برای سال 1403 را ابلاغ کرد که بر اساس آن، دریافت کنندگان وام ازدواج تنها به یک ضامن نیاز دارند که در صورت عدم تکافوی اعتبار متقاضیان پس از اعتبار سنجی، به منظور تامین رکن ضامن، موسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

درحالی که دولت در سال 1402 وعده افزایش چشمگیر میزان وام ازدواج را داده بود، اما مبلغ 300 میلیون تومان نه به میل دولت بلکه به اصرار مجلس به تصویب رسید.

وام ازدواج

صف وام ازدواج صفر نشد

درحال حاضر بسیاری از زوجین برای دریافت وام ازدواج با مشکل جدی رو به رو هستند و هنوز پرداخت وام به صورت جدی در بانک‌ها انجام نمی‌شود و برای دریافت وام باید در صف قرار بگیرند، درحالی که ارزش میزان وام ازدواج بر اساس تورم افسارگسیخته روز به روز در حال کاهش است و قدرت تامین هزینه‌های زوجین از دست می‌رود./اکو نگار

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه