زمان افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد؟ | مبلغ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس در حاشیه نشست ارائه گزارش و رسالت صندوق‌های بازنشستگی کشوری گفت: منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه لحاظ شده و در جداول نهایی سهم ۴۰ درصدی برای اجرا در سال جاری تصویب شد.

 زمان افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد؟ | مبلغ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
کدخبر : 26338
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

وی بیان داشت: این موضوع به شورای نگهبان جهت بررسی ارسال و از خرداد اجرایی خواهد شد.میزان افزایش ۴۰ درصد است و سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ نیز دو مورد افزایش ۳۰ درصدی خواهیم داشت.

 قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بر اساس تورم نیست، گفت: مجلس در این زمینه ورود اولیه داشته، ولی روزهای پایانی مجلس یازدهم است و اگر به سرانجام نرسید در مجلس جدید بعد ۷ خرداد در کمیسیون اجتماعی بررسی خواهد شد.

این نماینده مجلس بیان داشت: آنچه ما الان حکم قانونی داریم همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری است، ولی در مورد حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در مجلس دوازدهم پیگیری خواهد شد که حکم قانون و مبنای مجلس میزان تورم است و اینکه چقدر تناسب سازی خواهد بود را مجلس پیگیری می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این باره عنوان کرد: تاریخ اجرایی برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ یعنی از اول فرودین سال هزار چهارصد و سه خواهد بود، هرگونه اصلاحی در احکام بازنشستگان عزیز از اول فرودین هزار چهارصد و سه اعمال می‌شود.

همسان سازی حقوق کارمندان

مبلغ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان رسما اعلام شد

حمیدرضا حاجی بابایی در پاسخ به تذکر عضو فراکسیون کارگری مجلس گفت: در بودجه مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده است.

رحمت الله نوروزی (نماینده مردم علی آباد و عضو فراکسیون کارگری مجلس) در نشست علنی مجلس، طی تذکر شفاهی خود خطاب به دولت گفت: بازنشستگان با مشکلات متعددی مواجه هستند، تأکید امام و رهبری بر این بود که سفره مردم کوچک نشود، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ حکم‌های فرهنگیان از سال ۱۴۰۰ لحاظ نشده است. 

اعتراض گروهی از بازنشستگان به همسان‌سازی حقوق

حمیدرضا حاجی بابایی که ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به این نماینده گفت: در بودجه مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده است که اجرایی شود، اینکه ما گفته‌ایم حقوق بازنشستگان بر اساس ۹۰ درصد حقوق شاغلین پرداخت می‌شود برای این است که شاغلین ۱۰ درصد کسورات دارند که شامل حال بازنشستگان نمی‌شود که به مدت ۳ سال انجام شود، اینکه برای مدت ۳ سال انجام شود در برنامه هفتم تعریف شده است.

فوق العاده خاص فیش حقوقی

نایب رئیس مجلس دوازدهم ادامه داد: شورای نگهبان و مجمع تشخیص در برنامه هفتم برای مبالغ ایراداتی گرفت که برطرف شد که اگر برنامه ابلاغ شود و دولت آیین‌نامه را به تصویب برساند، اجرایی خواهد شد. بازنشستگان کشوری دغدغه‌ای نداشته باشند، از دولت هم خواستاریم در این خصوص اطلاع‌رسانی کند و به بازنشستگان توضیح دهد تا آن‌ها دغدغه‌ای نداشته باشند.

اعتراض گروهی از بازنشستگان به همسان‌سازی حقوق

حدود ۱۰هزار از ازنشستگان مخابرات می‌خواهند در همسان‌سازیِ جدید، حقوق آنها به ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز خود در شرکت مخابرات برسد.

جمعی از بازنشستگان مخابرات در تماس با خبرنگار ایلنا، خواستار تدوینِ عادلانه‌ی آیین‌نامه‌ی همسان‌سازی شدند.

آب پاکی روی دست بازنشستگان تامین اجتماعی/ متناسب سازی فقط برای حقوق بازنشستگان دولت است

بازنشستگان

این بازنشستگان که بعد از خصوصی‌سازی در صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان سایرین قرار گرفته‌اند می‌گویند:  طبق سیاستهای کلی اصل ۴۴ و تبصره یک ماده ۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، کارکنان شرکتهای واگذار شده، باید تابع قانون کار و مقررات تأمین اجتماعی شوند. اما این اتفاق نیفتاد و ما در صندوق بازنشستگی کشوری زیرمجموعه‌ی سایرین قرار گرفتیم. این موضوع در همسان‌سازیِ سال ۹۹ سبب کاهش حقوق ما نسبت به هم‌ردیفانِ بیمه‌شده‌مان در سازمان تامین‌اجتماعی شد.

احمد عشینی، یکی از این بازنشستگان می‌گویند: چرا ما ٩٥٠٠ نفر بازنشسته مخابرات بعد از خصوصی سازی (بین سالهای ۹۸/۸ الی ۸۸/۸ ) را در صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان " سایرین " طبقه بندی کرده‌اند؟ با ما مانند فرزند ناتنی صندوق رفتار کردند درحالیکه بیشترین کسورات را در زمان شاغلی  نسبت به بقیه سازمانها به علت حقوق بیشتر به صندوق پرداخت کرده ایم.

این بازنشستگان می‌خواهند در همسان‌سازیِ جدید، حقوق آنها به ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز خود در شرکت مخابرات برسد.

آب پاکی روی دست بازنشستگان تامین اجتماعی/ متناسب سازی فقط برای حقوق بازنشستگان دولت است

بیمه بازنشستگان تامین اجتماعی

اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه آب پاکی را روی دست بازنشستگان تامین اجتماعی ریخت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان حکمی قانونی در برنامه هفتم داریم که درطی سه سال با هم رتبگان خودشان همسان‌سازی می‌شوند، به صورتی که حقوقشان با همتراز شاغل در رتبه خودشان برابر شود.

داوود منظور افزود: همچنین در قانون بودجه امسال هم اشاره شده است. پیش بینی کردیم در مورد بخش‌های دولتی تصویب کردیم منابع پایداری تامین شود. افزایش یک درصد بر مالیات بر ارزش افزوده صرف متناسب سازی بازنشستگان صندوق‌های دولتی می‌شود. با توجه به اینکه تصویب مرحله دوم در اردیبهشت انجام شد هم اکنون به دستگاه‌ها اعلام کردیم تا متناسب سازی‌ها به صورت جداول تهیه شود. دستورالعمل‌ها در دست تدوین بوده و احکام نیز در دست اصلاح است. بعد از اصلاحات صورت گرفته قطعا معوقات نیز پرداخت می‌شود.

صندوق بازنشستگی

مروتی، بازنشسته کارگری، با انتقاد از این اظهارات می‌گوید: آیا قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بازهم ماه‌ها به تعویق بیفتد؟ آیا قرار است منتظر بمانیم تا پایان سال که دولت بخشی از بدهی خود به تامین اجتماعی را بپردازد؟

به گفته این بازنشسته، اگر قرار است همسان‌سازی اجرا شود باید برای همه بازنشستگان کشور بدون استثنا انجام شود.

مروتی اضافه کرد: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی عموماً زیر خط فقر است و این بازنشستگان بیش از سایر گروه‌ها به ترمیم حقوق و اجرای همسان‌سازی نیاز دارند. انتظار داریم تامین اجتماعی و دولت در این زمینه پاسخگو باشند و اعلام کنند که چه زمانی و براساس چه فرمولی قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری کشور اجرایی شود./اکونگار

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه