هواشناسی | پیش بینی وضع هوا

هواشناسی: احتمال وقوع بارش‌های سیل‌آسا در شهرهای شمالی | دمای کشور نسبت به ۵۰ سال گذشته ۲ درجه گرم تر شده است​!

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: هشدار هواشناسی برای بارش‌های سیل‌آسا در شهر‌های شمالی کشور صادر شده است.

هواشناسی: احتمال وقوع بارش‌های سیل‌آسا در شهرهای شمالی | دمای کشور نسبت به ۵۰ سال گذشته ۲ درجه گرم تر شده است​!
کدخبر : 26388
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 فریبا گودرزی کارشناس هواشناسی کشور گفت. او از صدور هشدار هواشناسی برای تشدید بارش ها در نواحی مختلف کشور به ویژه شهرهای شمالی کشور خبر داد و گفت: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت در نواحی مستعد گردوخاک این مناطق را در بر می‌گیرد. 

هواشناسی پیش بینی کرد استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان،شمال شرق تهران، خراسان شمالی درگیر این بارش ها خواهند بود.

هواشناسی درباره اثرات این مخاطره گفت:احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری‌شدن روان‌آب، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد.

هواشناسی توصیه کرد: عدم اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌رو‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی را هم وطنان در دستور کار خود قرار دهند. 

اخبار هواشناسی

بارش باران در محورهای مواصلاتی مازندران و گیلان

کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور از بارش باران در برخی از محورهای استان های مازندران و گیلان و مه‌گرفتگی در محور چالوس خبر داد.

 رضا یوسفی کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور وضعیت ترافیکی و جوی راه‌های کشور را تشریح کرد و گفت: ترافیک در محور هراز مسیر (جنوب به شمال) محدوده بایجان و ترافیک سنگین در مسیر (شمال به جنوب) محدوده های سه راهی چلاو، بایجان، شاهاندشت و آب اسک سنگین و در محورفیروزکوه مسیر (جنوب به شمال) محدوده های شورآب و پل سفید نیمه سنگین است.

کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور ادامه داد: تردد در محور چالوس ، آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین – رشت (رفت و برگشت) روان است و محور چالوس دارای مه گرفتگی در ارتفاعات و سایر محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی است.

یوسفی از بارش باران در برخی از محورهای استان های مازندران و گیلان خبر داد.

وی یادآور شد: محورهای هشتگرد – طالقان، کمربندی جدید خرانق – یزد، یزد – دربید، آلاشت - زیرآب،  پونل – خلخال مسدود است.

هشدار هواشناسی

دمای کشور نسبت به ۵۰ سال گذشته ۲ درجه گرم تر شده است​

مطالعات نشان می‌دهد میانگین دمای ده ساله اخیرکشور نسبت به میانگین ده ساله ۵ دهه قبل حدود دو درجه بالاتر است و به طور کلی روند دما طی چنددهه اخیر روند گرمایشی بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به شروع فصل تابستان و افزایش دما در این فصل گفت:هر یک درجه افزایش دما حدود 7 درصد شدت تبخیر آب را افزایش می‌دهد، مطالعات نشان می‌دهد میانگین دمای ده ساله اخیرکشور نسبت به میانگین ده ساله 5 دهه قبل حدود دو درجه بالاتر است و به طور کلی روند دما طی چنددهه اخیر روند گرمایشی بوده است.

وظیفه علاوه بر عامل گرمایش دما به تغییرات آب و هوایی دیگری اشاره کرد و گفت: روند بارشی نیز طی دهه‌های اخیر کاهشی بوده است البته به این مفهوم نیست که میزان بارش هرسال از سال قبلی کمتر بوده است  بلکه مقدار بارشی چه به صورت منطقه ای، کشوری و جهانی نوسان دارد و دچار افت و خیز می‌شود، اما روند و میزان بارش در ایران، خاورمیانه و سایر نقاط جهان روندکاهشی را نشان می‌دهد که در نتیجه تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بوده است.

عوامل گرمازدگی

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی علت اصلی تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین را گاز‌های گلخانه‌ای عنوان کرد و گفت:گاز‌های گلخانه‌ای که در نتیجه سوزاندن سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شود به این دلیل گاز‌های گلخانه‌ای نامیده می‌شوند که فضای گلخانه‌ها را در اطراف زمین ایجاد می‌کنند. در گلخانه‌ها نور خورشید وارد محیط می‌شود، اما به دلیل جداره شیشه‌ای، بخشی از آن دوباره به درون گلخانه برمی‌گردد. به این ترتیب فضای داخل گلخانه از بیرون گرمتر می‌شود.

وی گفت: اشعه‌های خورشید پس از برخورد با زمین با طول موج بلندتری منتشر می‌شوند. از طرف دیگر جو زمین امواج با طول موج بلندتر را راحت‌تر جذب می‌کند. به این ترتیب این امواج بازگشتی از زمین جذب اتمسفر می‌شود. جذب این امواج سبب گرم شدن جو می‌شود؛ که این روند گرمایشی مختص ایران نبوده و اکثر کشور‌های جهان این افزایش دما را تجربه کرده اند./تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه