حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان امروز | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

واریزی داغ برای بازنشستگان کشور در 6 شهریور ماه | واریز 9/700/000 به حساب ها در این ساعت

جزئیات جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد .

واریزی داغ برای بازنشستگان کشور در 6 شهریور ماه | واریز 9/700/000 به حساب ها در این ساعت
کدخبر : 26511
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 طبق گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ، با مشارکت و همفکری نمایندگان کانون عالی کشور و سازمان تامین اجتماعی احکام متناسب سازی برای حقوق بازنشستگان سایر سطوح و جامعه حداقل بگیرصادر می‌شود.

میرهاشم موسوی؛ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و رئیس، اعضای هیئت مدیره و بازرسین کانون عالی کشور در جلسه‌ای در موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان به بحث و گفتگو پرداختند.

در این جلسه مهم دیر عامل سازمان تامین اجتماعی در این جلسه ضمن اعلام آمادگی برای موضوع متناسب سازی گفت: با مشارکت و همفکری نمایندگان کانون عالی کشور و سازمان تامین اجتماعی احکام متناسب سازی برای بازنشستگان سایر سطوح و جامعه حداقل بگیرصادر می‌شود و سازمان بر اساس طرح دو فوریتی دولت به مجلس متناسب سازی برنامه هفتم را برای حداقل بگیران نیز همانندسایر سطوح اعمال خواهد کرد.

در پایان توافق شد که با توجه به اجرای متناسب سازی برنامه هفتم توسعه در راستای پرداخت ۳ میلیون تومان علی الحساب به سایر سطوح و حداقل بگیران که در تیرماه صورت گرفت و نهایتاً پس از صدور احکام متناسب سازی باقیمانده ۴۰ درصد متناسب سازی درسال اول برنامه هفتم توسعه به بازنشستگان مشمول این طرح پرداخت بشود.

این کارگر افزود: حقوق کارگران ما حدود ده میلیون تومان است؛ در حالیکه کرایه خانه ما همین مبلغ است؛ این حقوق ناچیز را هم با ماه‌ها تاخیر پرداخت می‌کنند.

کارگران شهرداری زاهدان می‌گویند: از مزایای مزدی و پاداش‌های مناسبتی محرومیم؛ دستمزد بسیار ناچیز وقتی با تاخیر پرداخت می‌شود، هیچ تاثیری در زندگی ما ندارد.

این کارگران مجبورند مشاغل دوم و سوم داشته باشند تا بتوانند هزینه‌های زندگی را تامین کنند؛ به گفته یک کارگر، کار کردن در گرمای شدید سیستان و بلوچستان وقتی دستمزدت بسیار پایین‌تر از خط فقر است و با تاخیر پرداخت می‌شود.

​آخرین روزها برای انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال سپری شدن است و تشکل‌های کارگری، بازنشستگی و اصناف کشور در تلاشند تا وزیری شایسته برای این وزارتخانه که به کارگران، بازنشستگان، اصناف، تعاونی‌ها و افراد نیازمند تعلق دارد، انتخاب کنند.

در حالی که مسعود پزشکیان در جلسه‌ای در پایان تیرماه بر لزوم انتخاب وزیری از میان جامعه کارگری تأکید کرده بود، این روزها نام افرادی با سابقه قوی کارفرمایی مطرح می‌شود که ارتباطی با این وزارتخانه ندارند. در این شرایط، تشکل‌های کارگری و صنفی همچنان بر معیارهای خود تأکید می‌کنند.

حقوق پایه بازنشستگان چقدر است؟

موضوع متناسب‌سازی قانون بازنشستگان تامین اجتماعی در ابتدا در قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ شکل گرفت که البته واژه‌ای تحت عنوان متناسب‌سازی در آن ذکر نشد اما، در راستای افزایش حقوق متناسب با تورم‌هایی که طی سال‌ها ایجاد شده، قانونگذاران ماده ۹۶ را نوشته و براساس آن سازمان را مکلف کردند که میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به قانون برنامه ششم توسعه و حتی شاید به کمی ماقبل از آن بازگردد؛ طبق بررسی‌های صورت گرفته از قوانین نوشته شده در این زمینه و به اذعان کارشناسان، در تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۱ و بند ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ مبالغی به صورت یکسان در نظر گرفته شد تا آن را به مستمری مستمری‌بگیران اضافه کنند. این بحث اما در قانون برنامه ششم توسعه داغ شد که در بند ب ماده ۱۲ آن سازمان تأمین اجتماعی موظف شد مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند.

اگرچه در طول اجرا، متناسب‌سازیِ حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی همچون سایر صندوق‌ها اجرایی شد، اما نحوه اجرای آن متفاوت بود؛ به‌گونه‌ای که چندی پیش، ناهید حیدری، مدیرکل اسبق امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی در توضیح اجرای آن گفته بود: در صندوق‌هایی که مستخدمان دولت در دستگاه‌های اجرایی هستند، مستمری‌ها براساس ۹۰ درصد حقوق شاغلان تعریف شده است. در سازمان تامین اجتماعی، در کنار ‌شاخص‌های مختلفی مثل افزایش مزایای جانبی، حق مسکن، معیشت، عائله‌مندی و حق اولاد که در بحث متناسب‌سازی لحاظ شد، آنچه که درخصوص حفظ ارزش مستمری لحاظ شد، رساندن فعلی مستمری‌بگیران به زمان سطح برقراری‌شان بوده است؛ به عبارتی دیگر ضریب مستمری در زمان برقراری مستمری، محاسبه شد و آنچه که در زمان فعلی کاهش داشته را باید سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد.

وی بیان کرده بود: در برنامه‌ ششم توسعه، ۷۵ درصد این میزان افت در کلیه مستمریِ مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی تا سال ۱۴۰۰ جبران و متناسب‌سازی پیاده‌ شد، ۲۵ درصد باقی مانده آن طی سال جاری نیز اعمال شد، اما هدف از متناسب‌سازی این بود که ۱۰۰ درصد میزان ضریب افت مستمری جبران شود. در حال حاضر برای برقراری‌های سازمان تامین اجتماعی موضوع متناسب‌سازی تا پایان سال ۱۳۹۹ اعمال شده و علی رغم اینکه طبق قانون برنامه ششم کلیه برقراری‌ها تا پایان برنامه ششم مشمول متناسب سازی می‌شوند، طبق مستندات موجود، برای برقراری‌های سال ۱۴۰۰ تاکنون متناسب‌سازی اجرا نشده و این درحالیست که طی چند سال گذشته افزایش‌ها بر اساس میزان تورم نبوده لذا افتی در مستمری مستمری‌بگیران حادث شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه