۸ نشانه که دوست صمیمی‌تان به شما حسودی می‌کند

تشخیص احساس حسودی کار آسانی نیست؛ به خصوص اگر در پشت یک لبخند دوستانه مخفی شده باشد. گاهی مثل شناسایی گرگ در لباس میش است، اما غیرممکن نیست.

۸ نشانه که دوست صمیمی‌تان به شما حسودی می‌کند
کدخبر : 26219
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گاهی حسودی به صورت ناخودآگاه در رفتار می‌لغزد که اگر حواس‌تان نباشد، ممکن است نتوانید شناسایی‌اش کنید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا ۸ نشانه یک دوست حسود را با شما در میان بگذاریم.

۱.سریع موفقیت‌های شما را خوار می‌کنند

این دوستان مهارتی مثال‌زدنی در تحقیر موفقیت‌های شما دارند. خبر خوبی را با آن‌ها در میان می‌گذارید، مثلا شاید ترفیع رتبه پیدا کرده‌اید یا یک رابطه تازه را آغاز کرده‌اید، اما آن‌ها به جای آنکه از این موفقیت شما خوشحال شوند، سریع سعی می‌کنند آن را تحقیر کنند.

گفت و گو با نوجوانان

اشتباه نکنید، دوستان واقعی گاهی آینه‌های هستند که اشتباهات ما را گوشزد می‌کنند. اما بین هدایت و اجتناب از به رسمیت شناختن موفقیت‌های شما تفاوت وجود دارد. اگر متوجه شده‌اید که دوست‌تان بارها موفقیت شما را خار جلوه داده و آن را دستکم گرفته است، دلیلش می‌تواند حسادت پنهان او باشد.

۲.رفتارتان را تقلید می‌کنند

تا کنون متوجه شده‌اید که دوستی عادت‌ها و شیوه‌های رفتاری شما را تقلید می‌کند؟ این کار می‌تواند نشانه ظریفی از حسادت پنهان باشد. مثلا دوستی دارید که هیچ اهمیتی به مد نمی‌دهد؛ بعد ناگهان شروع می‌کند به لباس پوشیدن به سبک شما. لباس‌هایی می‌خرد که در مایه‌های لباس‌ها و ذائقه شما است. ابتدا، تصور می‌کنید که همه چیز اتفاقی است و شاید از سبک پوشش شما الهام گرفته است. اما متوجه می‌شوید که در زمینه علاقه‌مندی‌های هنری هم می‌خواهد از سبک شما دنباله‌روی کند، یا به دنبال شغلی شبیه به شغل شماست یا می‌خواهد ماشینی مثل ماشین شما بخرد.

خلاصه به نظر می‌رسد که وارد رقابت با شما شده و تلاش می‌کند که به طریقی بهتر از شما جلوه کند که می‌تواند نشانه‌ای از احساس حسادت باشد. اگر تقلید به درجه‌ای برسد که احساس ناخوشایند و معذب‌کننده‌ای به شما دست بدهد، یعنی پای حسادت ناشی از احساس ناامنی درونی در میان است.

گفت و گو با نوجوانان

۳.به شدت رقابتی به نظر می‌رسد

قدری حس رقابت دوستانه بین رفقا بانمک و حتی سالم است. اما وقتی رقابت به حدی می‌رسد که احساس خستگی و کلافگی می‌کنید، نشان‌دهنده یک مسئله عمیق‌تر است. دوستان حسود اغلب نمی‌توانند ببینند که شما در یک زمینه موفق هستید. بنابراین، ممکن است هر موقعیتی را تبدیل به رقابت کنند به این امید که این بار از صحنه خارج‌تان می‌کنند. مثلا اگر به آن‌ها بگویید که یک رژیم غذایی جدید دنبال می‌کنید، ممکن است ناگهان شیفته ورزش و تمرین شوند. جالب است که مطالعات نشان می‌دهند حسادت می‌تواند باعث تحریک رقابت در بین افراد شود زیرا آن‌ها به صورت ناخودآگاه تلاش می‌کنند حس برتری پیدا کنند. درواقع این به سبک آن‌ها برای کنار آمدن با احساس کم‌کفایتی ناشی از حسادت تبدیل می‌شود.

۴.به ندرت خیلی سریع از موفقیت‌های شما خوشحال می‌شوند

دوست واقعی کسی است که حقیقتا از موفقیت‌های ما شاد می‌شود. اما دوست حسود چندان این‌گونه نیست. اگر متوجه شده‌اید که دوستتان به ندرت به دلیل دستاورهای شما خوشحال یا هیجان‌زده می‌شود، می‌توانید آن را نشانه‌ای از حسادت پنهان او در نظر بگیرید. مثلا شاید موضوع بحث را سریع تغییر دهند یا وقتی موفقیت‌تان را با او به اشتراک می‌گذارید خیلی خنک و ملایم ابراز خوشحالی کنند. یا شاید هرگز درباره موفقیت شما صحبتی به میان نیاورند و ترجیح بدهند که روی موفقیت‌های خودشان متمرکز بمانند.

اگر این نشانه‌ها مدام رخ بدهد می‌توانید آن را به مثابه نشانه‌ای از حسادت در نظر بگیرید.

گفت و گو با نوجوانان

۵.آن‌ها در لحظه‌های نیاز ناپدیدی می‌شوند

دوستی، پیوندی است که در تاریک‌ترین لحظات ما چون الماس می‌درخشد. دوست واقعی کسی است که وقتی با مشکلات و مسائل دست‌وپنجه نرم می‌کنید، کنارتان است. اما اگر دوستی مدام در لحظات نیاز ناپدید می‌شود، نشانه‌ای از حسادت است. ممکن است دوستی که در درون خودش احساس ناامنی دارد، حتی ناخوشی و رنج شما هم احساس آسایش و راحتی کند. ناراحت‌کننده است، اما بعضی‌ها به دلیل ناامنی‌های خودشان از ناراحتی و رنج دیگران خوشحال می‌شوند.

۶.تعریف‌های معکوس می‌کنند

تعریف‌ها قرار است به ما حس خوب بدهند، درست است؟ اما گاهی طعم تلخ و گزنده‌ای به جای می‌گذارند. این داستان را تصور کنید: با دوستتان درباره پروژه‌ای کاری که به تازگی به آن پیوسته‌اید، صحبت می‌کنند و از اینکه احساس غرور زیادی درباره آن دارید، می‌گویید. او به جای آنکه تبریک بگوید، می‌گوید: «عالی! تعجب کردم که چنینی پروژه بزرگی را به تو واگذار کردند. معمولا پروژه‌های کوچک در اختیارت می‌گذارند.»

می‌دانم چند لحظه‌ای طول می‌کشد تا تحلیل کنید این تعریف بود یا انتقاد. تعریف‌های معکوس اغلب برای تحقیر و خار کردن استفاده می‌شوند. درواقع افراد به عنوان شیوه‌ای برای مخفی کردن حس حسادت‌شان از این تعریف‌ها استفاده می‌کنند.

تقویت خلاقیت کودکان

۷.پشت سرتان حرف می‌زنند

غیب یک فعالیت اجتماعی شایع است اما سلاحی قدرتمند برای دست یک دوست حسود نیز هست. اگر متوجه شده‌اید دوست‌تان پشت‌سرتان بدگویی یا شایعه‌پراکنی می‌کند یا اطلاعاتی را به شما نسبت می‌دهد که به شما نمی‌چسبد، می‌تواند نشانه‌ای از حسادت او باشد. ممکن است تلاش می‌کنند شهرت شما را خدشه‌دار کنند یا خودشان را در مقایسه با شما بهتر جلوه بدهند. این روش آن‌ها برای کنار آمدن با حس حسادت خودشان است.

۸.مدام از شما انتقاد می‌کنند

یکی دیگر از نشانه‌هاش ظریف دوست حسود انتقادهای مداوم است. درحالیکه انتقادهای سازنده بخشی از یک رابطه سالم دوستانه است، انتقادهای مدام و غیرضروری نیست. اگر دوستتان در هر کاری که می‌کنید به دنبال عیب است، امکان دارد که حسادت می‌کند. ممکن است در موفقیت‌ها به نقاط ضعف‌تان اشاره کند، از انتخاب‌هایتان انتقاد کند یا عقایدتان را خوار جلوه دهد. این رفتار ناشی از تلاش مذبوحانه او برای پذیرش موفقیت شماست. موفقیت شما ناامنی‌های او را بزرگنمایی می‌کند و نهایتا باعث می‌شود او به دنبال روشی برای پایین کشیدن شما باشد.

گفت و گو با نوجوانان

سخن آخر

مسیریابی از هزارتوی عواطف و روابط انسانی کار پیچیده‌ای می‌تواند باشد اما درک نشانه‌های ظریف می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر این رفتارها را در دوستی شناسایی کردید، یادتان باشد که حسادت او ناشی از ناامنی‌های شخصی است نه نقص شما. گاهی گفت‌وگو می‌تواند این مشکلات را حل کند، یادتان باشد که درک نقطه نظر و دیدگاه آن‌ها می‌تواند به عمیق‌تر شدن پیوند شما کمک کند./همشهری

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه